Avatar billede nofire Nybegynder
06. september 2001 - 16:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Stort problem - hjælp

Jeg har en dropdown menu

<%Set rs = Conn.Execute(\"select * from bruger order by brugernavn\")
                        %>
    <select name=\"Category\">
    <%     Do While not rs.EOF %>
    <option value=\"<%=rs(\"brugerid\")%>\"> <%=rs(\"brugernavn\")%></option>
    <% rs.MoveNext
    Loop
    rs.Close
    set rs = Nothing
    %>
Men nogle brugernavne !! - og nedenunder - et skema hvor disses brugernavnes data står - er det sådan at jeg kan få siden opdatteret når jeg har valgt et navn fra dropdown listen - så disses data bruges i nedenstående skema
Avatar billede kasseper Nybegynder
06. september 2001 - 16:19 #1
ikke forstået....?
Avatar billede nofire Nybegynder
06. september 2001 - 16:20 #2
Jeg har denne til at hente mine data - jeg ved godt at den henter de data JEG er logget ind med - men hvordan får jeg den til at bruge de data - tilhørende det navn valgt i dropdown menuen
<%

                        Set rs = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")
                        sql = \"select * from bruger where brugernavn = \'\" & Session(\"brugernavn\") & \"\'\"
                        rs.open sql, conn, 1, 3

                            if Request.ServerVariables(\"REQUEST_METHOD\") = \"POST\" then

                                    rs.update
                                    rs(\"brugerkode\") = Server.HTMLEncode(Request(\"adgangskode\"))

                                    rs(\"brugerTekst\") = Server.HTMLEncode(Request(\"fri_tekst\"))
                                    rs.update

                            end if
                        %>
Avatar billede nofire Nybegynder
06. september 2001 - 16:22 #3
Line nu henter den jo bare de info der hører til (\"brugernavn\") dvs. det bruger navn jeg er logget ind med - men jeg skal have den til at hente de info der hører til det (\"brugernavn\") jeg vælger fra dropdown menuen ??
Avatar billede kasseper Nybegynder
06. september 2001 - 16:25 #4
Du må lave en form, hvor du sunmitter, det i et input felt. Så kan du jo hente ud af request objectet.
Ellers kan du loade dit skema, med dit brugernavn som querystring, og dermed hente via request objected igen. Jeg har desvære ikke tid til at lave det for, dig, men det er der nok en anden der har....Held og lykke
Avatar billede nofire Nybegynder
06. september 2001 - 16:27 #5
JA - det er sådan set lige meget hvilken måde jeg gør det på - jeg skal bare have et stykke kode - der henter - nogle data ud af en database - så de  kan blive redigeret - og så gemmes igen
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. september 2001 - 16:31 #6
Du skal ligge din dropdown på en form og når den ændre loade side igen.

valgtCategory=requst(\"Category\")
<form name=\"form1\" action=\"<%=request.serverVariables(\"SCRIPT_NAME\")%>\" method=\"post\">
<select name=\"Category\" onChange=document.Form1.submit()>
<% Do While not rs.EOF %>
  <option value=&#8217;<%=rs(\"brugerid\")%>&#8217; <%if valgtCategory=rs(\"brugerid\") then response.write \"selected\"%>> <%=rs(\"brugernavn\")%></option>
    <% rs.MoveNext
    Loop
    rs.Close
    set rs = Nothing
    %>
</select></form>

Så kan du bruge  valgtCategory  til at indsætte data i skemaet neden under.

if valgCategory <> \"\" then
  sql = \"select * from bruger where brugerid = \"
& valgtCategory
else
  Ingen person er valgt
end if
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. september 2001 - 16:33 #7
hmmm  &#8217; skulle være \'

<option value=\'<%=rs(\"brugerid\")%>\' <%if valgtCategory=rs(\"brugerid\") then response.write \"selected\"%>> <%=rs(\"brugernavn\")%></option>

Avatar billede nofire Nybegynder
07. september 2001 - 15:05 #8
Du skriver
<form name=\"form1\" action=\"<%=request.serverVariables(\"SCRIPT_NAME\")%>\" method=\"post\">
Hvad er script name !!! jeg er ikke så god til asp - så jeg vil gern have det penslet helt ud
Avatar billede nofire Nybegynder
07. september 2001 - 15:06 #9
Og jeg kan vel ikke nøjes med dette - jeg skal jo også kontakte databasen ??
Avatar billede eagleeye Praktikant
07. september 2001 - 15:09 #10
<%=request.serverVariables(\"SCRIPT_NAME\")%>

Den indsætter navnet på filen hvor scriptet ligger i.
Avatar billede nofire Nybegynder
07. september 2001 - 15:13 #11
Jeg har ikke noget script i nogen fil - jeg skal bare hente nogle data fra en database - redigere dem - og gemme dem i databasen igen
Avatar billede eagleeye Praktikant
07. september 2001 - 15:15 #12
asp kode betraktes som Script.

Jeg havde tænkt på siden sådan her:

[Drop-down] Når man vælger en person reloades siden.

Person Oplysninger:
Navn []
Tlf[]      (Disse felter vil blvier udfyldt når siden reloades)

For at udfylde skemat skal du bruge den valgte person ID fra Dropdown boksen. For at få står på hvilken ID der er valgt og få hendtet data er det nødvendigt at reloade siden. Når den reloades og en person er valgt laver man så en SQL sætning som hendter data omkring den valgte perosn.

Jeg vil gerne hjælpe  med at lave hele scripet, men det kan først blive i morgen (lørdag) da jeg er på vej til firmaudflugt.
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2001 - 13:01 #13
Jeg har lavet et eks. Jeg har lavet en database som hedder test.mdb. Den indeholder tabellen personer, Kolonnerne ID(autonummer),Navn(tekst),Telefon(Tekst),email(tekst),Antalbiler(tal). Når siden loader første gang er der kun en combo-box/dropdown hvor man kan vælge et navn. Så vil siden reloade, så vises combo-boksen med det valgte navn og et skema med personens oplysninger kommer frem. Her kan man rette i personens oplysninger og trykke på gem. Hvis man trykker på gem reloades siden op data gemmes, så vises combo-boksen med det valgte navn samt skema med personens oplysninger:

<html>
<title>Bla</title>
<body>
<%
strDSN = \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=\"&Server.MapPath(\"test.mdb\")
Set myConn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Set rs = Server.CreateObject(\"ADODB.RecordSet\")
myConn.Open strDSN

\'Tjek om der er trykket på gem
if Request.form(\"formdata\") = \"gemdata\" then
  strSQL = \"UPDATE personer SET \"
  strSQL = strSQL & \"Navn=\'\" & Request(\"navn\") & \"\', \"
  strSQL = strSQL & \"Telefon=\'\" & Request(\"Telefon\") & \"\', \"
  strSQL = strSQL & \"Email=\'\" & Request(\"Email\") & \"\', \"
  strSQL = strSQL & \"Antalbiler=\" & Request(\"Antalbiler\") & \" \"
  strSQL = strSQL & \"WHERE ID=\" & request(\"personvalgt_id\")
  strSQL = strSQL & \";\"
  Set rs = myConn.Execute(strSQL)
end if

\'Hvis siden er blevet reloaded så vil personvalgt få ID på personen
personvalgt_id = request(\"personvalgt_id\")

strSQL = \"SELECT * FROM personer;\"
Set rs = myConn.Execute(strSQL)
If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
%>
<form method=\"post\" action=\"<%=request.serverVariables(\"SCRIPT_NAME\")%>\" id=\"velgform\" name=\"velgperson\">
<select onChange=\'document.velgperson.submit()\' name=\'personvalgt_id\'>
<%
  Do While Not rs.EOF
%>
<option value=\'<%=rs(\"ID\")%>\'
  <%if Cint(personvalgt_id) = rs(\"ID\") then response.write \" selected\"%>>
  <%=rs(\"Navn\")%></option>
<%
  rs.MoveNext
  loop
%>
</select>
</form>
<%
end if

if (personvalgt_id<>\"\") then
  strSQL = \"SELECT * FROM personer WHERE ID=\" & personvalgt_id & \";\"
  Set rs = myConn.Execute(strSQL)
  If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
  %>
<form method=\"post\" name=\"retdata\" value=\"gemdata\" action=\'<%=request.serverVariables(\"SCRIPT_NAME\")%>\'>
<table>
<input type=\"hidden\" name=\"personvalgt_id\" value=\'<%=personvalgt_id%>\'>
<input type=\"hidden\" name=\"formdata\" value=\'gemdata\'>
<tr><td>Navn : </td><td><input name=\"navn\" value=\'<%=rs(\"Navn\")%>\'></td></tr>
<tr><td>Telefon : </td><td><input name=\"Telefon\" value=\'<%=rs(\"Telefon\")%>\'></td></tr>
<tr><td>Email : </td><td><input name=\"Email\" value=\'<%=rs(\"Email\")%>\'></td></tr>
<tr><td>Antal biler : </td><td><input name=\"AntalBiler\" value=\'<%=rs(\"AntalBiler\")%>\'></td></tr>
<tr><td><input type=\"submit\" value=\"Gem\" name=\"Action\"></td><td></td></tr>
</table>
</form>
  <%
  end if
%>
</body>
</html>