Avatar billede steffl Nybegynder
05. september 2001 - 22:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk navngivning af objekter?

Hej, jeg har et problem jeg håber i kan hjælpe mig med; jeg har brug for at navngive objekter dynamisk. Det vil sige at jeg vil have at brugeren kan angive hvor mange objekter han har brug for, og så oprettes det antal objekter. Så hvis brugeren vil have 14 aber, så oprettes objekterne så som Abe1, Abe2, Abe3 osv osv, op til Abe14.

Kan jeg angive et objekts navn ved hjælp af en String? Det vill løse det, men jeg kan ikke få det til at virke. Er der nogen der kan hjælpe? På forhånd tak! ;)
Avatar billede lakso Nybegynder
05. september 2001 - 22:37 #1
Nu er jeg ikke så bekendt med java.
Men er det ikke muligt at bruge en array til det?
altså så objekt1 var array[0], objekt2 var
array[1], objekt3 var array[2] osv.
Avatar billede steffl Nybegynder
05. september 2001 - 22:54 #2
Umiddelbart kan jeg ikke få det til at virke. Hvis jeg skriver \"arr[0].start()\" får jeg fejlen \"cannot resolve symbol\" symbol: method start()\".

Nogen tips?
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. september 2001 - 23:31 #3
Når du laver et array:

  abe[] aber = new abe[15];

er det kun ene række abebure du har lavet.
Du må selv komme aberne ind i hvert deres bur:

  aber[0} = new abe(...);

og så har du en abe du kan starte:

  aber[0].start();

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. september 2001 - 23:33 #4
Ups. den sluttuborg skal være en slutklamme.
Avatar billede vgaard Nybegynder
07. september 2001 - 11:21 #5
Hvis de klasser du vil oprette har en default constructor (kan oprettes uden parametre)
Du kan du oprette en ny instans udfra en streng på følgende måde
  Object nyKlasse = Class.forName(klassenavn).getInstance();
Derfra er det bare at finde en passende måde (array, liste eller whatever) at opbevare dine klasser på.
Husk at klassenavnet skal være fuldt kvalificeret, dvs. hvis dine Aber ligger i en zoo package, skal klassenavnet være \"zoo.Abe\".
Avatar billede logical Nybegynder
10. september 2001 - 07:42 #6
vgaard> Metoden til at oprette objektet hedder newInstance(), ikke getInstance(), men derudover kan jeg ikke se hvad han skal bruge det til

Avatar billede steffl Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:44 #7