Avatar billede jgc Nybegynder
05. september 2001 - 13:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af dato til tekst

Forhåbentligt et nemt spørgsmål:

Jeg skal konvertere en række datoer til formatet \'ddmmyy\' - altså et sekscifret tal (i tekstform). Hvordan gør man det?
Hvis jeg bare konverterer datoen til tekst får jeg noget i stil med 21-8-2001, og hvis jeg bruger DAY, MONTH og YEAR får jeg ikke foranstillede nuller med.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 13:36 #1
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 13:37 #2
date(\"d-m-y\");
Avatar billede jgc Nybegynder
05. september 2001 - 13:39 #3
Det ser ud til at være en fin PHP-funktion - men det kan jeg bare ikke bruge til noget. Det foregår direkte på SQL-serveren.
Avatar billede roenving Novice
05. september 2001 - 13:43 #4
Nu kender jeg ikke lige de kommandoer du har til rådighed men i de Basic-baserede scripting-sprog er der en kommando, som hedder format[$](variabel, formatstring) -- lidt lige som den der PHP-kommando, og så skulle det hedde:

format(dinDato, \"ddmmyy\")

hth
jes
Avatar billede jgc Nybegynder
05. september 2001 - 13:48 #5
Den vil jeg afprøve snarest.
Avatar billede oswald Nybegynder
05. september 2001 - 13:51 #6
Hvis du vil gøre det i SQL så gør følgende. (Hvorfor vil du have det i DDMMYY)

select right(\'0\' + convert(varchar(2),datepart(dd,getdate())),2) + right(\'0\' + convert(varchar(2),datepart(mm,getdate())),2) + right(convert(varchar(4),datepart(yy,getdate())),2)
Avatar billede oswald Nybegynder
05. september 2001 - 13:53 #7
Hvis du kan leve med at få det i YYMMDD så kan du bare skrive
select Convert(varchar(6),getdate(),12)
Avatar billede jgc Nybegynder
05. september 2001 - 13:56 #8
=> oswald

Det drejer sig om fødselsdatoer der skal bruges til autogenererede passwords. De skal være på 6 cifre - og i den rigtige rækkefølge.

Din (første) løsning ser god ud - men pointene må vente til den er afprøvet.

Avatar billede oswald Nybegynder
05. september 2001 - 14:02 #9
Den her virker forøvrigt også (Testet på SQL 2K). (getdate() skal naturligtvis erstattes med den dato som du skal arbejde med)
select replace(convert(varchar(8),getdate(),5),\'-\',\'\')
Avatar billede jgc Nybegynder
05. september 2001 - 14:11 #10
O.k. - jeg er overbevist. Tak for hjælpen.