Avatar billede snabela Nybegynder
04. september 2001 - 00:23 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Søgeside med database?

Jeg har en søgeside i ASP/HTML og en access 97 database, hvor søgesiden skal gemme 4 variabler som brugerne har valgt, men den vil kun gemme den ene af disse?

de variabler jeg ikke kan få den til at sende vidre er : maerke, energiklasse, maxpris  her ses noget af koden, her er spørgsmålet, hvordan får man og variablen energiklasse og maxpris med i submit sætningen?

      response.write \"Energi klasse <select name=\'ENERGIKLASSE\' size=\'1\'>\"
      response.write \"<option>Alle\"
    SQL = \"SELECT DISTINCT Energiklasse FROM \" & ValgtKategori & \" Order By Energiklasse\"
    set database = con.execute(SQL)
    while not database.eof
      response.write \"<option value=\'\" & database(\"Energiklasse\") & \"\'\"
      if request(\"maerke\") = database(\"Energiklasse\") then response.write \"selected\"
          response.write \">\" & database(\"Energiklasse\")
    database.movenext
    wend
      response.write \"</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;\"
      response.write \"Max pris <input type=\'text\' size=\'6\' name=\'MAXPRIS\'><BR>\"

      ValgtMaerke=Request.Form(\"maerke\")
      ValgtEnergi=Request.Form(\"ENERGIKLASSE\")
      ValgtMax=Request.Form(\"MAXPRIS\")

      response.write \"</form>\"

      response.write \"<form name=\'form1\' action=\'result.asp?ValgtKategori=\" & ValgtKategori & \"&ValgtMaerke=\" & request.querystring(\"ValgtMaerke\") & \"&ValgtEnergi=\" & ValgtEnergi & \"&ValgtMax=\" & ValgtMax & \"\' method=\'post\'>\"
      response.Write \"<input type=\"\"submit\"\" value=\"\"S&oslash;g\"\">\"
      response.write \"</form></td></tr>\"
Avatar billede keysersoze Guru
04. september 2001 - 00:32 #1
prøv evt at kigge lidt nærmere på denne tutorial: http://www.activeserverpages.dk/aspdigital/kapitel2/search.asp
Avatar billede snabela Nybegynder
04. september 2001 - 00:38 #2
Her er hele koden (Med undtagelse af start/slut kode og database oprettelsen)

<table border=\"1\">
    <tr>
        <td bgcolor=\"#2908FF\" style=\"color:FFFFFF\" p align=\"center\">

<form name=\"form1\" action=\"<%=request.serverVariables(\"SCRIPT_NAME\")%>\" method=\"post\">
<font size=\"6\">1.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</font>Type <select onChange=\"document.form1.submit()\" name=\"TYPE\" size=\"1\">
<option>Vælg Type her
<option value=\"a\"<%if request(\"type\") = \"a\" then response.write \"selected\" %>>Hårde hvidevarer
<option value=\"b\"<%if request(\"type\") = \"b\" then response.write \"selected\" %>>Belysning
<option value=\"c\"<%if request(\"type\") = \"c\" then response.write \"selected\" %>>El-apparater
<option value=\"d\"<%if request(\"type\") = \"d\" then response.write \"selected\" %>>El artikler
</select></td>
<%
if request(\"TYPE\")= \"a\" then
    Response.write \"<tr bgcolor=#2908FF style=color:FFFFFF p align=center><td><font size=6>2.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</font>Kategori \"
    Response.write \"<form name=\'form1\' action=\'\" & request.serverVariables(\"SCRIPT_NAME\") & \"\' method=\'post\'>\"
    response.write \"<select onChange=\'document.form1.submit()\' name=\'kategorivalgt\' size=\'1\'>\"
    Response.write \"<option>Vælg Type\"
    SQL = \"SELECT * FROM emne LEFT OUTER JOIN kategori ON kategori.emnenr = emne.emnenr WHERE emne.typenr=1\"
    set database = con.execute(SQL)
    while not database.eof
        if not(isnull(database(\"kategori\"))) then
            response.write \"<option value=\'\" & database(\"kategori\") & \"\'\"
            if request(\"kategorivalgt\") = database(\"kategori\") then response.write \"selected\"
              response.write \">\" & database(\"kategori\")
          else
            response.write \"<option value=\'\" & database(\"emne\") & \"\'\"
            if request(\"kategorivalgt\") = database(\"emne\") then response.write \"selected\"
              response.write \">\" & database(\"emne\")
        end if
    database.movenext
    wend
    Response.write \"</select></td>\"

    if request(\"kategorivalgt\") <> \"\" then
      response.write \"</tr><tr><td bgcolor=#2908FF style=color:FFFFFF p align=center colspan=2>Her udfyldes kun de kriterier man ønsker opfyldt<br><font size=6>3.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</font>\"
      response.write \"Mærke <select name=\'maerke\' size=\'1\'>\"
      response.write \"<option>Alle\"
    ValgtKategori=Request.Form(\"kategorivalgt\")
    SQL = \"SELECT DISTINCT Fabrikatnavn, Fabrikatnr, Fabrikat FROM \" & ValgtKategori & \" INNER JOIN fabrikat ON fabrikat.Fabrikatnr = \" & ValgtKategori & \".Fabrikat Order By Fabrikatnavn\"
    set database = con.execute(SQL)
    while not database.eof
      response.write \"<option value=\'\" & database(\"fabrikatnavn\") & \"\'\"
      if request(\"maerke\") = database(\"fabrikatnavn\") then response.write \"selected\"
          response.write \">\" & database(\"fabrikatnavn\")
    database.movenext
    wend
      response.write \"</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;\"
      response.write \"Energi klasse <select name=\'ENERGIKLASSE\' size=\'1\'>\"
      response.write \"<option>Alle\"
    SQL = \"SELECT DISTINCT Energiklasse FROM \" & ValgtKategori & \" Order By Energiklasse\"
    set database = con.execute(SQL)
    while not database.eof
      response.write \"<option value=\'\" & database(\"Energiklasse\") & \"\'\"
      if request(\"maerke\") = database(\"Energiklasse\") then response.write \"selected\"
          response.write \">\" & database(\"Energiklasse\")
    database.movenext
    wend
      response.write \"</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;\"
      response.write \"Max pris <input type=\'text\' size=\'6\' name=\'MAXPRIS\'><BR>\"

      ValgtMaerke=Request.Form(\"maerke\")
      ValgtEnergi=Request.Form(\"ENERGIKLASSE\")
      ValgtMax=Request.Form(\"MAXPRIS\")

      response.write \"</form>\"

      response.write \"<form action=\'result.asp?ValgtKategori=\" & ValgtKategori & \"&ValgtMaerke=\" & request.querystring(\"ValgtMaerke\") & \"&ValgtEnergi=\" & request.querystring(\"ValgtEnergi\") & \"&ValgtMax=\" & Request.Form(\"MAXPRIS\") & \"\' method=\'post\'>\"
      response.Write \"<input type=\"\"submit\"\" value=\"\"S&oslash;g\"\">\"
      response.write \"</form></td></tr>\"
      else
      \' her sker ikke noget
    end if

%>
</table>
Avatar billede snabela Nybegynder
04. september 2001 - 00:43 #3
Siden havde ingen forklaring på dette eksempel, da siden var lavet med den mest simple for for søgning, og ikke hvor søgesiden og har choice bokse....
Avatar billede codebase Praktikant
04. september 2001 - 00:57 #4
du har ikke lukket din \"<option>Alle</option>\"

Avatar billede codebase Praktikant
04. september 2001 - 00:58 #5
skulle være et svar..
Avatar billede snabela Nybegynder
04. september 2001 - 01:01 #6
Har det nogen betydning om <option> bliver lukket?
Avatar billede codebase Praktikant
04. september 2001 - 01:03 #7
ja, ;-)

skal altid lukkes....
Avatar billede codebase Praktikant
04. september 2001 - 01:05 #8
alle HTML tag, skal lukkes igen.
Du kunne også bruge
<option value=\"1\">alle</option>
<option value=\"2\">næste</option>

også bruge tallet til at vælge sql sætning..
Avatar billede snabela Nybegynder
04. september 2001 - 01:35 #9
Men stadig er der nogen der kan hjælpe med dette problem, er også villig til at give flere point, bare sig til, bare jeg kan få hjælpen som skal til? (Kode optimeringer, giver også lidt point)
Avatar billede snabela Nybegynder
04. september 2001 - 08:24 #10
Har selv fundet svaret.....