Avatar billede klyde-snot Nybegynder
03. september 2001 - 12:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Backup af SAM database???

Jeg sidder her med en win2000 server med en masse brugere på.
Problemet er at serveren som er en DC´er skal nedlægges og optimeres.. Men det kræver gerne en backup af SAM databasen.. Spørsmålet lyder jo så:

Hvordan i alverden gør man dog det?
Avatar billede wmtoole Nybegynder
03. september 2001 - 12:16 #1
Du kan ikke tage en kopi af SAM på en 2000 DC idet en W2K Domain Controler benytter Microsofts nye Active Directory.
Det nemmeste vil være at installere en DC mere og derefter konfigurere den som Global Catalog server. Husk også at den nye DC skal have installeret DNS (det forudsætter at din nuværende DNS har sin zone fil intregreret i AD).
Som du kan høre er det ikke noget man lige gør så før du sletter den gamle DC bør du sikre dig at alt kører korrekt med din nye opsætning.
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. september 2001 - 12:47 #2
som wmtoole siger, kan du ikke flytte en DC mere... opret den nye server og flyt dataen over...

hvis du skal have fysisk hjælp vil mit firma gerne hjælpe. Det koster 250,- kr pr time.

www.visto.dk
Fleksibel IT-service
Avatar billede tomtom Nybegynder
03. september 2001 - 13:03 #3
Backup af SAM gøres nemmest ved at køre NTBackup, enten fra RUN... eller via Start -> Programs -> Accessories -> System Tools -> BackUp. Her vælges Backup Wizard -> back up only System State Data.
Hele registeret incl. SAM og systemfiler bliver backet up til harddisk eller tape-station.

Hvis du vil nøjes med registeret kan du vælge punktet Emergency Repair Disk på \"forsiden\" af NTBackup-programmet, dette kræver et diskette-drev. Funktionen vil tage en kopi af registeret og lægge under winnt\\repair, dog kun hvis du vælger dette punkt undervejs.

Det vigtigste ved en nedgradering af en Domain Controller er dog, ud over backup\'en, at du kender password på den lokale administrator. Dette password blev angivet, da serveren i sin tid blev promoveret v.h.a DCpromo. Uden dette password er der ikke meget at gøre, backup eller ej.
Avatar billede tomtom Nybegynder
03. september 2001 - 13:06 #4
Til svar fra wmtoole: En Global Catalog Server er kun nødvendig, hvis du har flere domainer. En kopi af AD kan tages på samme måde som beskrevet i mit svar.
Avatar billede klyde-snot Nybegynder
03. september 2001 - 14:44 #5
Jeg vil lige se tilbage på de svar der er blevet givet og jeg vil melde tilbage den 04/09 2001 (Altså i morgen) Jeg vil gerne lige teste det svar som jeg fik fra dig tomtom.. Jeg vil gerne være 100%  sikker! Eventuelle svar fra andre vil stadig gerne ses!