Avatar billede ballan Nybegynder
02. september 2001 - 16:37 Der er 25 kommentarer

900MHz til ????

Jeg har en 900MHz Amd T-BIRD.
Jeg har prøvet at clocke ved at tegne på L1 broen men hver gang bliver den for varm(Jeg har en køler der kan klare 1400MHz) Hvorfor gør den det??
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
02. september 2001 - 16:45 #1
Prøv evt. at tage siden fra kabinettet og sørg for at den ikke får for meget /for lidt strøm... Og så at den kører en BUS hastighed på 200 eller 266
Avatar billede bbs Nybegynder
02. september 2001 - 16:46 #2
Avatar billede halifax Nybegynder
03. september 2001 - 01:17 #3
Husk at bruge kølepasta, når du sætter køleren på. Kølepasta kan have afgørende indflydelse på temperaturen.
Avatar billede vuffe Nybegynder
03. september 2001 - 08:08 #4
du skal passe på med at putte for meget kølepasta på - ellers virker det modsat, og sørge for at køleren sidder som den skal.
Avatar billede ballan Nybegynder
03. september 2001 - 14:56 #5
Jeg bruger slet ikke kølepasta det burde godt kunne clockes uden
Avatar billede vuffe Nybegynder
03. september 2001 - 15:28 #6
så ville jeg nok straks se at få noget kølepasta på. Bruger du så den der standard pude der følger med køleren?
Avatar billede ballan Nybegynder
03. september 2001 - 17:14 #7
Der er ikke nogen standart pude på køleren
Avatar billede halifax Nybegynder
03. september 2001 - 18:04 #8
Du SKAL have kølepasta på. Det udfylder de små, næsten mikroskopiske ujævnheder som er i de to  metalplader, som støder sammen (cpu og køler) Noget pasta indeholder sågar små metalspåner, for bedre at lede varmen. Smør tyndt på begge flader og skrab af med et barberblad, eller andet med en jævn, skarp kant. En tube kølepasta kan fås for kr. 20,00 og kan udgøre hele forskellen, som jeg skrev før.
Avatar billede ballan Nybegynder
03. september 2001 - 18:22 #9
okay men hvad sker der når man tegner men en blyant på L1 broerne min com gik hele tiden ned på grund af varme
Avatar billede ballan Nybegynder
03. september 2001 - 18:24 #10
En lille ting jeg gerne vil telføje min køler er en Global win med 5000 rpm
Avatar billede vuffe Nybegynder
03. september 2001 - 19:04 #11
sørg for at broerne er tegnet præcist op, og ikke leder ind i hinanden.
Avatar billede edderkop Nybegynder
03. september 2001 - 22:48 #12
Du skriver at du har en køler til 1.4 GHZ, Betyder det også at du prøver at OC til 1.4 GHZ?
Ifølge alt om data kan køle paste betyde en forskel på 10%. Det kunne måske løse dit problem.
Avatar billede ballan Nybegynder
03. september 2001 - 22:55 #13
Nej jeg har ikke prøvet at få den op på 1.4GHz
Jeg har kun prøvet at sætte den op på 1.1GHz.
Men det var ved at gøre FSBen støre men det var der ikke nok strøm på mit bundkordt til at det kunne starte windows. Og nu har en af mine venner fortalt mig at man bare kan tegne på selve cpuen.
Og da jeg havde gjordt det og jeg havde sadt det hele til var skærmen bare sordt og da jeg tog cpuen ud var den så varm at man ikke kunne holde ved den. Hvor maegt giver det endlig at tegne på cupen (I MHz) og kan man nøjes med at tegne på en af de fire broer.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. september 2001 - 23:59 #14
\"Hvor maegt giver det endlig at tegne på cupen\" spør du. Det giver da ingen ting i sig selv. Men låser op for multiplieren. Du kører i øjeblikket med en multiplier på 9 (9x100FSB = 900) Hvis du sætter multiplier til 12 skull de altså gerne køre 1.2GHz.
\"kan man nøjes med at tegne på en af de fire broer.\"  Nej, alle 4 broer på L1 skal tegnes op.
Se nu på det andet svar du fik, det fra bbs, og læs fra hans link, ca. midt på siden er en artikel med overskrift Unlocking af 1GHz Athlon med blyanttrick. Her er både beskrevet og vist L1 broerne. Det er ikke til at tage fejl af.
Men det synes som om du stadig har et problem med varmen på cpu\'en ..... Derfor starter den ikke op og du får sort skærm. Hvis ikke kølingen er i orden bliver den overvarm i løbet af få sekunder. Du har vel ikke allerede grillet den?

Avatar billede ballan Nybegynder
04. september 2001 - 13:22 #15
Nej den er ikke grillet
Avatar billede edderkop Nybegynder
04. september 2001 - 22:12 #16
Der er en gennemgang af blyant metoden på overclocking.dk\'s forside /nederst. \"Unlocking af 1GHz T-bird vha blyant\"
Avatar billede ballan Nybegynder
06. september 2001 - 16:01 #17
Hvad så når man har åbnet multicompileren
Avatar billede halifax Nybegynder
07. september 2001 - 00:14 #18
Når cpu\'en ikke længer er multiplielåst, kan du enten i bios eller via jumper på bundkortet sætte en anden multiplier faktor. Ikke i alle bios ell. bundkort er dette dog muligt. I de fleste nye er det.
Din multiplier er 9 og din FSB er 100 = 900MHz. Hvis du kan ændre multiplier faktoren til eks. 12 vil din cpu køre 1200MHz.
Hvis du ikke på dit bundkort/bios kan ændre multiplier, kan du kun overclocke ved at hæve FSB, eks til 115, som giver 1035MHz (9x115)

Avatar billede martin_schou Nybegynder
10. september 2001 - 11:03 #19
L1: Broerne på L1 angiver, om cpu\'en har en låst multiplier eller ej. Hvis du har tegne dem op, og maskinen går ned, så sæt din multiplier ned i bios/på bundkortet, afhængigt af hvilket bundkort du har.

Overclocking generelt:
At din køler kan klare 1400 MHz, er IKKE ensbetydende med, at din cpu kan klare det. Bare fordi du sætte Pirelli-dæk på din skoda, kan din skoda altså ikke køre 350 km/t.
Start langsomt. Start med 6,5 x 133 MHz. Det giver en hastighed på 866 MHz, men vil yde bedre en 9x100 MHz (900 MHz).
Øg langsomt din multiplier, og test at cpu\'en kan køre stabilt (ikke nok at den kan nå desktoppen), Sandras burn-in er en god test.
SÆT NOGET KØLEPASTA PÅ DEN FORBANDEDE CPU OG KØLER!!! Du kører sgu da heller ikke i en bil, der hverken har olie eller kølevæske.

Sidst men ikke mindst. Du skal ikke forvente, at din cpu kan køre mere end 900 MHz, da den er købt som en 900 MHz processor - hvis den kan køre hurtigere, så er det fedt nok, men hvis den ikke kan, så må du nøjes med de 900.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. september 2001 - 15:30 #20
Jo, man kan godt have en berettiget forventning om, at en T-Bird 900MHz kan køre hurtigere. Hvorfor er der ellers så mange, der oc\'er deres Duron/Ahtlon cpu ved at tegne L1 broerne op?? Hvis bundkort og bios ellers understøtter individuel setting af multiplier og FSB. Men ellers er martin schou\'s mening om at prøve sig frem med forskellige indstillinger OK.
Det med at huske kølepasta har jeg nævnt forlængst.
ballan - kommer du med en tilbagemelding om hvordan det går?
Avatar billede martin_schou Nybegynder
13. september 2001 - 10:30 #21
halifax - man kan også forvente, at man ikke bliver standet, når man kører for hurtigt - men det sker alligevel.

Nu er socket A-athlons generelt forholdsvis gode at overclocke, men det er set før, at en 900 MHz ikke kunne køre 909 (101x9).
Avatar billede arne_byste Nybegynder
26. september 2001 - 01:09 #22
martin schou--> har du overvejet at den Athlon bare ik fik nok strøm?....
Avatar billede martin_schou Nybegynder
26. september 2001 - 11:38 #23
Ikke min Athlon, men ifølge de angivne oplysninger, fik den 1,85 volt, var vandkølet og holdt en temperatur på 25° celcius.

Der er altid 50% chance, for at man kan overclocke en cpu:
Enten kan man (50%) eller også kan man ikke (50%).
Avatar billede bosse88 Nybegynder
11. oktober 2001 - 09:03 #24
jeg vil da også berette at jeg er den stolte ejer af en AMD Athlon Thunderbird :) Kan ikke lide det der med at \"tegne\" på min puter så jeg nøjes med mine 1100 mhz :)
Avatar billede bosse88 Nybegynder
25. oktober 2001 - 21:11 #25
Zyberwizard: Hvis der er problemer med varme og sådan noget skal han jo netop IKKE øge FBS!!!!