Avatar billede urt Nybegynder
02. september 2001 - 13:43 Der er 18 kommentarer

htaccess, usernames og passwords

Jeg har nu det problem, at i alle de vejledninger jeg læser, mht. at tilføje brugere, står der at man skal skrive noget \"på\" selve serveren (htpasswd -c halløj, tamtam). Da jeg jo ikke har adgang til dette på min host, ville jeg vide om der var en alternativ udvej?
Avatar billede speedy Nybegynder
02. september 2001 - 13:45 #1
har du en lokal server på din egen maskine ? For så kan du gøre det på den, og så uploade filen bagefter.

/SpEeDy
Avatar billede codebase Praktikant
02. september 2001 - 13:45 #2
jeps, lav et login script :-)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
02. september 2001 - 13:49 #3
der er et fint logon script på www.phpuniverset.dk

www.webmasterdk.dk/fotx
Avatar billede webmasterdk Praktikant
02. september 2001 - 13:55 #4
Avatar billede ramlev Nybegynder
02. september 2001 - 14:59 #5
jeg har lige lavet en lille ting especially 4 U,
kig på : http://devel.dk/encode/ , og skriv det brugernavn og password du vil bruge, så genererer den en .htaccess fil, og en .htpasswd fil, som du bare skal copy/paste til 2 filer som du uploader til serveren.
så skulle det virke...
Avatar billede urt Nybegynder
02. september 2001 - 22:16 #6
Jammen... den whiner stadigvæk over forkert password :|
Avatar billede ramlev Nybegynder
02. september 2001 - 23:55 #7
så er det fordi du har angivet forkert PATH eller navn på password filen,
hvis du bruger windows commander som ftp program til at uploade med, så kan du skrive : pwd så fortæller den hvad PATH er på serveren i det dir du er i.
Avatar billede speedy Nybegynder
03. september 2001 - 09:02 #8
ramlev>>Nej, det er din \"generator\" der er noget galt med. Den genererer ikke det samme som Apache\'s egen password generator, så din kan ikke bruges.

urt>>Det nemmeste ville være hvis du installerede Apache på din egen PC, så kunne du også teste dine PHP-scripts på din egen maskine.

Så kan du nemlig bruge Apache\'s egen generator som virker.

Hvis du ikke gider at sætte dig ind i Apache, findes der en kombination af Apache, PHP og mySQL i en pakke, som hedder PHPTriad.

Den kan hentes her : http://download.cnet.com/downloads/0-10069-100-6474268.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-1.6474268

Det eneste du skal gøre for at det virker, er at køre filen, og så kører det bare.

/SpEeDy
Avatar billede ramlev Nybegynder
03. september 2001 - 09:04 #9
så er det mærkeligt at det virker her, på en freebsd box.
Avatar billede speedy Nybegynder
03. september 2001 - 09:33 #10
ja, det kan godt være, men jeg tror nu stadig på at Apache, som jo skal bruge file, ved bedre om hvordan det gøres.

/SpEeDy
Avatar billede ramlev Nybegynder
03. september 2001 - 09:44 #11
Speedy,

det er ikke et spørgsmål om hvad eller hvem der ved bedre om hvordan det gøres,

// $pwd er det ukrypterede password.
echo crypt($pwd,base64_encode(\"$pwd\"));

ovenstående er den måde som php genererer et password til brug i en htaccess/htpasswd fil.

Så jeg tror mest det er en fejl fra urt\'s side, mht angivelsen af path på serveren.

Avatar billede milpoer Nybegynder
03. september 2001 - 09:46 #12
Avatar billede ramlev Nybegynder
03. september 2001 - 09:51 #13
det er psæsis den samme kryptering som jeg bruger på devel.dk/encode

Avatar billede speedy Nybegynder
03. september 2001 - 10:11 #14
Men jeg får stadig ikke det samme resultat ud af det som Apache gør, så derfor kan jeg kun tro at det er din den er gal med.

Men det har vist nok noget at gøre med om man kører med Windoze eller Linux. Hvis man kører Windoze, kan man ikke bruge din kryptering men kun hvis man kører Linux.

/SpEeDy
Avatar billede speedy Nybegynder
03. september 2001 - 10:15 #15
som man kan se på
http://www.webcafe.dk/diverse/artikler/006/da006.php3

er det kun \"Linux-folk\" der kan benytte sig af din side, og \"Windoze-folk\" skal bruge Apache.

/SpEeDy
Avatar billede ramlev Nybegynder
03. september 2001 - 10:24 #16
URT: hvilket OS ligger dit hotel på windows eller linux ?
Avatar billede speedy Nybegynder
03. september 2001 - 10:37 #17
Der er også et andet \"problem\", som ramlev siger med path\'en, for hvis du er på et Windoze-hotel, skal path\'en være HELE stien såsom det her: c:\\apache\\pass\\...\\htpasswd
/SpEeDy
Avatar billede urt Nybegynder
03. september 2001 - 15:16 #18
Hotellet ligger på en freebsd 4.2-box... og jeg har indtastet korrekt path, korrekt password, rigtig kryptering, men det virker alligevel ikke... prøver med det der PHPTriad nu.. :)