Avatar billede webot Nybegynder
31. august 2001 - 22:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

mysql - random

Hej

Syndes ikke jeg kan finde noget om hvordan man f.eks. vil have 5 forskellige poster fra databasen (random). Nogle der har et lille eks.

PS: hvordan er det lige man bruger ekspertens søge system... sådan man får den til at finde noget.... når jeg søger på \"random mysql\"?? kommer der altmulig med asp.... :(
Avatar billede skwat Praktikant
31. august 2001 - 22:55 #1
select rand(*) from table
Avatar billede skwat Praktikant
31. august 2001 - 22:56 #2
alternativt kan du bruge PHP\'s funktion shuffel(sådan tror jeg at det staves
Avatar billede otis Nybegynder
31. august 2001 - 22:56 #3
du skal have den nyeste mysql min. 2.23.40
så kan du lave en
mysql_query(\"select noget from tabel order by rand() desc 0,5\")
mener jeg :)
Avatar billede webot Nybegynder
31. august 2001 - 23:03 #4
burde det her ikke virke...?
$kategori = mysql_query(\"select * from produkter order by rand() desc 0,5\")
while ($row1 = mysql_fetch_array($kategori)) {
echo \"$row1[2]\";
}

får fejl i denne linie:
while ($row1 = mysql_fetch_array($kategori)) {

Parse error: parse error in ahah.php
Avatar billede mkelle1 Nybegynder
01. september 2001 - 03:55 #5
Ang søgesystemet, hvis du kun vil finde svar i en bestemt kategori, vælger du kategorien og indtaster dine søgeord der, istedet for på forsiden.

Mads
Avatar billede webot Nybegynder
01. september 2001 - 11:11 #6
PÅ MySQL 3.23.37 eller MySQL 3.23.39 skulle rand() da virke ik..?
Avatar billede tupsy Nybegynder
01. september 2001 - 14:18 #7
denne bruger jeg :

$query = mysql_query(\"SELECT id, tekst, ((id*0)+rand()) AS RandomID FROM tabel ORDER BY RandomID LIMIT 0, 1\");

$res12 = mysql_fetch_array($query);

print \" \".$res12[tekst].\"\";

Tupsy!!

Avatar billede webot Nybegynder
01. september 2001 - 14:55 #8
>>Tupsy

Hvordan er det lige man får den til at vise f.eks. 5 forskellige random poster..? Jeg kan ikke lige se hvad man skal ændre.. men det virker med en post.
Avatar billede tupsy Nybegynder
01. september 2001 - 16:43 #9
Hmm, prøv at ændre LIMIT 0, 1 til LIMIT 0, 5

Ikke testet...

Tupsy!!
Avatar billede tupsy Nybegynder
01. september 2001 - 16:50 #10
Her er den :

$query = mysql_query(\"SELECT id, tekst, ((id*0)+rand()) AS RandomID FROM tabel ORDER BY RandomID LIMIT 0, 5\");

while ($data = mysql_fetch_array($query))
                    {

print \" \".$data[tekst].\"<br>\";
}

Og det er testet... :-)

Tupsy!!
Avatar billede tupsy Nybegynder
02. september 2001 - 15:35 #11
webot>>
Kunne du bruge det???

Tupsy!!