Avatar billede lekor adams Praktikant
Oprettet i dag kl. 03:28 Der er 2 kommentarer

Inkasso som privat?

Ok, måske et dumt spørgsmål, men...
Kan man som privat få et inkasso-firma til at indhente de penge en anden privatperson skylder?

På følgende måde:
"person A skylder person B 2000 kr. og person B bestiller dermed et inkasso-firma til at skaffe person B pengene fra person A."

Eller gælder det kun virksomheder....?
Avatar billede nopsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 05:36 #1
svar fra google gemini:

Ja, helt bestemt kan man som privatperson få et inkassofirma til at indhente penge, som en anden privatperson skylder dig. Det er en almindelig løsning, når man har svært ved at få betaling for en vare eller tjenesteydelse, som en privatperson har modtaget, men ikke betalt for.

Sådan fungerer det typisk:

    Dokumentation: Det er vigtigt at have god dokumentation for gælden, såsom en faktura, en kontrakt eller andre skriftlige beviser.
    Kontakt til inkassofirma: Du kontakter et inkassofirma og præsenterer din sag. De vil vurdere, om der er grundlag for at starte en inkassosag.
    Inkassosagens forløb: Inkassofirmaet sender en rykker til skyldneren. Hvis skyldneren ikke betaler, kan inkassofirmaet træffe yderligere skridt, såsom at sende flere rykkere, sende sagen til fogedretten eller anlægge en retssag.
    Omkostninger: Du skal være opmærksom på, at der er omkostninger forbundet med at bruge et inkassofirma. Disse omkostninger dækker typisk inkassofirmaets arbejde og kan variere fra firma til firma.
Avatar billede chrisrj Forsker
Skrevet i dag kl. 10:35 #2
Det er ikke nødvendigt at bruge et inkassofirma.

Det har vi nemlig fogedretten til. :)

Men uanset hvad, så SKAL du have styr på dokumentationen.

Hvis ikke skyldner erkender at skylde dig noget, så er der kun civilsøgsmål tilbage - og det koster kassen.