Avatar billede Stig Novice
12. juli 2024 - 09:32 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Matrix formel erholdt op med at virke - Median - hvis

Jeg er vant til at arbejde med engelske formler, men min nuværende virksomhed har alt på dansk, så det kan være problemet.

Jeg har en formel: {=MEDIAN(HVIS(Sammenligningsark!B$8:B$868=K109;Sammenligningsark!AI$8:AI$868))}

Og jeg afslutter med Shift+CTRL+Enter, men den kommer med IT#.

Jeg har checket data, og der er ingen #IT i de valgte kolonner. Jeg kan køre en middel.hvis med sammenlignelige parametre: =MIDDEL.HVIS(Sammenligningsark!B:B;K116;Sammenligningsark!AI:AI), og den giver et talresultat, så det er ikke data.
Avatar billede ebea Ekspert
12. juli 2024 - 11:34 #1
Nu er der jo noget forskel, på at beregne Median, kontra Middel. Så du kan ikke konkludere, at dine tal er rigtige, ud fra de formler du viser.

IT# vises, når der er tal, som ikke kan beregnes, fordi tallene i beregningen, ikke findes.

Så dit tal i K109, skal kunne findes i din I kolonne, for at Median skal kunne beregnes, men ikke nødvendigvis for at lave en Middel.
Avatar billede Stig Novice
12. juli 2024 - 14:09 #2
Hej Ebea.

Jeg forstår godt, at der er forskel i at beregne middel og median, Men jeg kan ikke se, Hvordan en middel.hvis kan finde data, hvis median ikke kan. Jeg har også checket for mine identifikationsdata, og for alle rækker, hvor der er identifikationsdata er der også tal-data.
Avatar billede ebea Ekspert
12. juli 2024 - 14:47 #3
#2 - det er lidt selvmodsigende det du skriver.
Du skriver, at du forstår at der er forskel på at beregne Median og Middel.

Men det tror jeg ikke helt du gør.

Din IT# fejl som du får, er netop fordi at Median ikke kan beregnes, men middel kan godt uden fejl.
Se det jeg skrev sidst i indlægget i #1.
Avatar billede Stig Novice
12. juli 2024 - 15:13 #4
Hej Ebea.

Jamen du har helt ret. Jeg forstår ikke, og dermed forstår jeg heller ikke, hvordan jeg kan korrigere, så jeg kan beregne medianen. Det er klart at fejlen må ligge i 'Hvis' funktionen, for om jeg opsætter en formel for median, hvor jeg manuelt lister de data elementer, som jeg skal bruge medianen af, så får jeg et resultat.

Grunden til at det frustrerer mig, er, at indtil for nogle få måneder siden, så virkede min formel fra lignende datasæt, og jeg har arbejdet med den engelske oversættelse af formlen før uden problemer.

Så, om du kan pege mig i en retning af,hvordan jeg kan rette mine data ind, eller, hvilke fejl jeg skal kigge efter, så modtager jeg med kyshånd.
Avatar billede jens48 Ekspert
12. juli 2024 - 15:16 #5
Jeg vil gerne bakke ebea lidt op. Du bruger en HVIS funktion, som siger at hvis tallet i K109 findes i kolonne B, så skal formelen udregne medianen af kolonne A. Men hvis tallet ikke findes i kolonne B, så har du ikke givet noget alternativ. Det mangler i din HVIS funktion. Median af ingenting --> Fejl.
Avatar billede Stig Novice
12. juli 2024 - 15:21 #6
Hej Jens.

Det forstår jeg godt. Men problemet er, om den returnerer 0, så skubber det til medianen, og det gør ingen forskel, om jeg indsætter "" istedet, og som sagt, så har jeg i flere år brugt en lignende formel på engelsk uden negativ resultat {=MEDIAN(IF(logical_test,value_if_true,value_if_false)}. Og det er den formel, som jeg altid ser promoveret for konditionel median: https://www.airweb.org/article/2019/10/15/excel-median-if-array-formula
Avatar billede jens48 Ekspert
12. juli 2024 - 15:22 #7
Hvis du ændrer din formel til

{=MEDIAN(HVIS(Sammenligningsark!B$8:B$868=K109;Sammenligningsark!AI$8:AI$868;))}

vil du få den til at vise 0 (nul) i stedet for en fejl. Ændringen består i indsættelse af et semikolon
Avatar billede Stig Novice
12. juli 2024 - 15:25 #8
Hej Jens.

Mange tak for forslaget. Jeg har prøvet, og den giver den samme fejl. Jeg prøver at lave et generisk datasæt og start forfra for at se, om jeg kan få det til at fungere.
Avatar billede jens48 Ekspert
12. juli 2024 - 15:31 #9
Det virker OK her, men da jeg selv kun har en engelsk version, må jeg så nok hellere lade andre komme med forslag
Avatar billede Stig Novice
12. juli 2024 - 15:45 #10
Hej Jens og Ebea.

Jeg beklager. Jeg lægger mig i støvet. Kæmpe begynderfejl. I havde begge ret. I kolonnen med mine identifikationsdata var 4 rækker, som havde #I/T. Hvis jeg slettede de 4 rækker, så rettede formlen op og virkede med {=MEDIAN(HVIS(Sammenligningsark!B$8:B$868=K109;Sammenligningsark!AI$8:AI$868))}

Jeg beklager den absolutte mangel af fejlsøgning.