Avatar billede magger Novice
23. juni 2024 - 23:32 Der er 3 kommentarer

Sortering på nummerisk værdi i pivottabel

Hej eksperter

Jeg har oprettet en pivottabel, der trækker fra en kolonne med id-numre. Disse numre listes lige nu i rækkefølgen 1, 101, 102, 103, 104, 2, 210, 211, 3, 327, 345 osv.
Er det ikke muligt at få dem listet i helt almindelig nummerisk rækkefølge, så rækkefølgen bliver 1, 2, 3, 4, 5 osv. op til 345??
Avatar billede kim1a Ekspert
24. juni 2024 - 08:08 #1
Et trick kunne være at lave en kolonne ekstra i din kildedata hvor du ganger id-numre med 1 så de bliver opfattet som tal.
Du kan sikkert lave en udregnet metode direkte i pivoten også hvis det er.
Avatar billede magger Novice
24. juni 2024 - 10:01 #2
Tak for svar, kim1a. Jeg har nok ikke beskrevet problemet godt nok. I mit ark med kildedata har jeg bl.a. en kolonne med id-numre/tal og en med titler/tekst. Disse to kolonner er kædet sammen i en separat kolonne. Jeg kan sagtens sortere kolonnen med id-numrene i den rigtige nummeriske rækkefølge (1, 2, 3, 101, 205 osv.), men i kolonnen med sammenkædning, hvor der altså både er tal og tekst, går det galt, og jeg får rækkefølgen (1, 101, 2, 205, 3). Jeg ville jo gætte på, at hvis både kolonnen med id-numre og kolonnen med sammenkædningen var formateret som tal, så ville det løse problemet, men det gør det ikke.

Nogen ideer til, hvad jeg ellers kan prøve?

Pf tak!
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. juni 2024 - 13:09 #3
Det vil kunne løses ved at bruge de to seperate felter istedet hvor det er sammenkædet og så sortere på dit tal felt.

Alternativt, og måske lidt mere upraktisk, kunne du måske inkludere id-numre feltet men formaterer det på en måde så det nærmest bliver 'usynligt' men stadig vil være noget du kan sortere oversigten på.