Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2024 - 21:21 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Titel på dansk tv serie for børn i 1960´erne

Jeg er kommet til at tænke på, at der i 1960´erne blev vist en dansk tv-serie/film på DR, hvori der spillede en pige med, der hed Linette. Der var også en hund med ved navn Tjekko (kender ikke den korrekte stavemåde).
Jeg mener at det var i midten af 1960´erne den blev sendt.
Det er jo omkring 60 år siden, men måske kan nogen huske noget hvad titlen var.
På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
23. juni 2024 - 22:07 #1
God serie. Vi så den, derhjemme.
Måske hed den "Linette og hendes grimme hund".
- Den titel forekom, men om det var selve titlen, husker jeg ikke.
(Eller min far fortolkning ? Han havde altid "sjove" ord og sætninger ....
Noget var også morsomt, det han sagde)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
23. juni 2024 - 22:12 #2
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2024 - 23:46 #3
Du har ramt lige i midten af skiven👍
Navnet Birgit Pouplier kan jeg godt huske.
I 1967 var jeg seks år, men husker serien ganske svagt.
Det kunne være sjovt hvis det er muligt at se den igen.
Året efter (1968) kom jo den væsentlig mere kendte "Sonja fra Saxogade" og "Sonja på Bornholm".
Avatar billede nopsen Ekspert
24. juni 2024 - 00:37 #4
den ligger på drtv
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
24. juni 2024 - 10:33 #5
Jeg husker den også, svagt. Jeg så den med mine forældre -
(De ville gerne se børne TV) - Og jeg fik lov til at se voksen tv.)
*
Noget burde jeg ikke have set, måske. = Den tyske film om Dracula
*
Der var nu meget godt børne TV - Dengang.
1967 var jeg 17.
Var Super Carla sendt, eller kom hun senere ?
Alle mine venner på 16-17-18 så den - Var det om Lørdagen ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2024 - 12:43 #6
I skal begge have mange tak for hjælpen☺
Jeg har været inde på begge links, for at studere det nærmere.
Det er fint at DR har lagt serien ud så man bare kan se den.
Super Carla kom i 1968 - denne serie så jeg også.

https://www.dr.dk/drtv/serie/super-carla_436957

Det er nævnt ,at det var Thomas Winding der er fortæller  i serien.
Han var rigtig god til at lave diverse børneprogrammer.
I øvrigt er hans søn Kasper Winding, der en overgang var trommeslager i Shu-Bi-Dua og datteren hedder Alberte Winding der er sang, samt yderligere en søn der hedder Aske Bentzon, der bl.a. er musiker, sanger og skuespiller.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
24. juni 2024 - 15:04 #7
Tak - Spændende Link, ErikHg ....
*
En kreativ familie !
*
Aske Bentzon :
Han var søn af Adrian Benzon. Jazzmusiker. Rektor på Bernadotte Skolen.
Og, senere Rektor på Fröbel Højskolen, Børnehave Seminarium, Himmelev, Roskilde.
- Hvor jeg, og andre, havde ham.
Et stor personlighed. - Alle var / er meget musikalske.
*
Christopher Adrian Ernst Weis Bentzon (født 2. juni 1929, død 1. januar 2013[1]) var en dansk jazzpianist, gift med forfatter Lulu Gauguin og far til musiker Aske Bentzon.