18. juni 2024 - 11:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG der skal ignorere tomme resultater

Jeg slår et medarbejdernr op i en tabel, som indeholder 2 linjer med dette medarbejdernummer.

                    Kol A            Kol B        Kol C
                    Medarbnr.      17-06      18-06
Rk 3              1                    FF
Rk 4              1                                    Ferie

Opslaget i kolonne B viser, at han har "FF" den 17-06. Men hvordan får jeg lavet et opslag i kolonne C, som returnerer "Ferie" den 18-06. Opslaget returnerer indholdet af C3, som er tom.
Dvs. hvordan kan jeg får formlen til at ignorere tomme resultater og gå til næste linje. Alternativt ignorere opslag med bestemt værdi - f.eks "0" og gå til næste linje
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2024 - 13:00 #1
Det er en anelse sammenblandet, det du skriver, og ikke helt klart.
Lopslag returnerer fra det kolonne nummer du angiver i formlen. Så kolonne B og C, vil have forskellge nr. i formlen.

Så beskriv helt nøjagtigt hvad der skal returneres fra, og hvad der skal returneres.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
18. juni 2024 - 13:13 #2
lopslag(medarbejdernr;kolonneA3;kolonnec2;2) herfinder den FF
lopslag(medarbejdernr;kolonneA3;kolonnec2;3) her finder den Ferie
18. juni 2024 - 14:02 #3
Mine formler ser således ud:

Har medarbejderen et fravær den 17-06?
=LOPSLAG(1;A:B;2;FALSK)
Resultat: FF
Helt som ønsket

Har medarbejderen har et fravær den 18-06?
=LOPSLAG(1;A:C;3;FALSK)
Resultat: Der returneres blank værdi, idet formlen vil returnere indholdet af celle C3
Det er ikke det jeg ønsker.
Jeg ønsker en formel, der kan tage højde for at C3 er blankt og kigge i næste række - dvs finde indholdet af C4

Håber, det giver mening :-)
Og finder jeg svaret i kommentaren fra Bjarnehansen? Umiddelbart synes jeg det ikke.....
Avatar billede thomas_bk Ekspert
18. juni 2024 - 14:11 #4
Hvilken version af excel arbejder du med?
(Underforstået hvilke formler/funktioner du har adgang til)
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2024 - 14:50 #5
#3 - Du kan lave det med en INDEKS formel, som du trækker ned så langt det er nødvendigt. Formler herunder, skal indtastes ved brug af Ctrl+Shift og Enter så du får en { } i hver ende af formlen.
Formlen her, er lavet til udtræk fra kolonne C. Men du kan ændre formlen, til at dække B kolonnen, ved at skifte Bogstav C med B.

=HVIS.FEJL(INDEKS($C$3:$C$25;MINDSTE(HVIS(A$3=$A$2:$A$25; RÆKKE($C$2:$C$25)-2;"");RÆKKE()-2));"")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juni 2024 - 16:12 #6
Hvis du har XLOOKUP/XOPSLAG så prøv:

=XLOOKUP(1;A3:A4;C3:C4;;;-1)
18. juni 2024 - 16:19 #7
Jeg arbejder i:
"Microsoft® Excel® til Microsoft 365 MSO (Version 2404 Build 16.0.17531.20190) 64-bit"

Jeg kan ikke få INDEKS formlen til at fungere i mit ark :-/.

Er det muligt at uploade en fil, så I kan se præcis, hvad udfordringen er?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juni 2024 - 16:22 #8
#6 virker ikke umiddelbart hvis der er mere end en tom linje. Vil det være sådan, at der kan være en eller flere tomme rækker og derefter en tekst, og, at det er denne tekst du ønsker returneret?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juni 2024 - 16:31 #9
Upload en fil til Dropbox (gratis) og læg et link til filen herinde.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
18. juni 2024 - 16:55 #10
=XLOOKUP(1;(A3:A4)*(C3:C4<>"");(C3:C4);;;)

Det er dog en noget 'låst' metode.
Afhængig af den øvrige process ved arbejdet vil jeg overveje noget 'unpivot' til at starte med.
18. juni 2024 - 17:41 #11
Det er præcis som xl-Enthusiast skriver:

"At det vil være sådan, at der kan være en eller flere tomme rækker og derefter en tekst, og, at det er denne tekst, jeg ønsker returneret?"

Jeg har lagt denne fil på dropbox:

https://www.dropbox.com/scl/fi/uvk6zga40zj0w7pqb5mbe/Opslag.xlsm?rlkey=i3p8dpdyg1jzyduurtsuj5qn7&st=b5aqovkd&dl=0

Jeg har sat nogle filtre, der viser 2 medarbejdere. Ingen af dem får hentet fraværet fra fanen "Chf Fravær SMARTTID", fordi opslaget "rammer" en tom linje som det første.

Håber virkelig, at der findes et quick-fix :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juni 2024 - 18:50 #12
Jeg er mest tilbøjelig til at opgive at arbejde på denne fil. Den kommer igen og igen med "Not Responding", og så kan man lukke det hele ned og starte forfra igen.
Men hvis du selv vil arbejde med det, så er det thomas_bks forslag du skal følge (eventuelt med VLOOKUP). Du kan med fordel lave EmployeeCode om til rigtige tal i stedet for tekst.
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2024 - 18:53 #13
#11 - Jeg har lige testet den fil du uploadede, og der virker den formel jeg viste i #5.

Problemet for dig er nok, at du har det opsat det som en tabel (hvilket ikke altid er lykken). Og så fjern i første omgang dine filtre du har på dine rækker.

Og når du så uploader en fil til et Public area (som Dropbox), så fjern link til SQL servere som din fil er knyttet til. Ingen her i forummet, kan logge på den Server, som din fil er bundet til.
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2024 - 19:24 #14
#11 - Som et lille tillæg til det jeg skrev i #13, så går jeg ud fra, at din tanke er, at medarbejder nr. skal føres kolonne vis, og ikke i rækker.

Hvis din tanke er, at opslaget(indekset skal liste det i række vis, så er din opstilling i dit Ark "Chf fravær pr dag" ikke måden at gøre det på.
19. juni 2024 - 16:17 #15
Tak for alle jeres svar :-)
Jeg har fundet en løsning
Avatar billede ebea Ekspert
19. juni 2024 - 17:01 #16
#15 - Når du har fundet en løsning, så luk venligst spørgsmålet, ved at acceptere #15 som din løsning. Så ved andre brugere, at der er fundet en løsning.