Avatar billede PGFfyn Mester
16. juni 2024 - 12:57 Der er 2 kommentarer

End Down

Hej.
VBA, og skal kopiere en linie til en ny linje. Bruger EndDown til at finde den sidste linje i en tabel som skal kopieres nedad til en ny linje, og problemet ser ud til at være at den linje jeg finder som sidste linje første gang jeg kører programmet bliver stående som fast linje i VBA, med det resultat at næste gange jeg kører VBA da finder end down ikke en ny linje til kopiering så det virker jo ikke når den linje jeg finder første gang ved hjælp af End Down bliver stående som fast kopiering.
Har prøvet med reelative adresser, men nix.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2024 - 13:31 #1
test først:
1. The Find Function Method (Best Method)
This line of VBA code will search all the cells on your sheet and return the row of the last cell with any sort of value stored in it. Because the Find function is set to search from the very bottom of the spreadsheet and upwards, this code can accommodate blank rows in your data.

Dim LastCell As Range

Set LastCell = ActiveSheet.Cells.Find("*", SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlPrevious)
This method ignores empty cells with formatting still in them, which is ideal if you are truly wanting the find the last cell with data in it, not necessarily the last cell that had any modifications done to it.

Men der er flere i https://www.thespreadsheetguru.com/last-row-column-vba/
Avatar billede ebea Ekspert
16. juni 2024 - 17:38 #2
Nu har du ikke skrevet noget om kolonner, som definerer hvilken række som kopieres, og om det er hele linjen, eller del af linjen.
Men her er en lille makro, som kopierer, og indsætter som sidste linje.

Kolone "P" er fra den linje som definerer hvor der er data, og hvor der kopieres fra.
Range, er det område som medtages i den kopierede linje.
Shift område selv, så det passer til det du skal bruge.

Sub CopyData()
  Dim Lr As Long
  Lr = Range("P" & Rows.Count).End(xlUp).Row
  Range("A1:P" & Lr).Copy Range("A" & Lr + 1)
End Sub