Avatar billede scholes Mester
27. maj 2024 - 21:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvis og sammentælling

Jeg laver skema , hvor jeg indtaster en række forkortelser i kolonne A til J.
Forkortelserne har forskellige værdier

Fx

FR = 4
LØ = 7
SØ = 3

I kolonnerne står ;
A1.      B1.  C1.    D1.      E1.      F1.  G1
FR    LØ    LØ    SØ        FR      X ?  Antal

I F1 ønsker jeg summen af kolonne A1 til E1 , som er 28 i dette eksempel

Samtidig ønsker jeg i G1 , H1 og J1 en sammentælling over det antal gange FR, LØ og SØ forekommer.
I dette eksempel er det 2 af forekomst

Håber kan hjælpe
Avatar billede scholes Mester
27. maj 2024 - 21:47 #1
Sorry … Mine forkortelser står i kolonne A til E
Avatar billede scholes Mester
27. maj 2024 - 22:04 #2
Og summen er 25 , da SØ kun er med én gang 😊
Avatar billede kim1a Ekspert
28. maj 2024 - 08:43 #3
Kan du have en linje under det eksisterende hvor du udskifter FR, LØ og SØ med dine værdier f.eks. via et opslag?
xlookup(FR;[kolonne med FR,LØ,SØ];[kolonnen med tal for FR, LØ. SØ]) formlen er kun tilgængelig for O365, men ellers kan Vlookup bruges (den har dog anden syntax)

Derudover kan du blot lave en sumif (sum.hvis) for at tælle antal af FR pr række og derpå evt en sum i toppen for at få alle FR i alle dine rækker.
Avatar billede scholes Mester
28. maj 2024 - 09:07 #4
Jeg kan sagtens lave linier under..
Skal det forståes således;

A1    B1    C1
FR  LØ    SØ
4    7      3

Mine indtastede værdier står kolonne A 5 til E5
A5.    B5.  C5.    D5.      E5.        F5
FR    LØ    LØ    SØ        FR      Ønsket summering = 25

Hvordan får jeg formlen til at summere ud fra mine forkortelser (FR, LØ og SØ) ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. maj 2024 - 11:05 #5
Hvis du har Microsoft 365
=SUM(XLOOKUP(A5:E5;A1:C1;A2:C2))
Avatar billede scholes Mester
28. maj 2024 - 11:23 #6
Meget mærkeligt.. Når jeg indsætter den formel får jeg #N/A som resultat.. ??

Jeg arbejder med Microsoft365
Avatar billede scholes Mester
28. maj 2024 - 11:24 #7
Sorry.. Formelen fungerer.. ! fejl fra min side :)

Fedt! Mange tak..
Avatar billede scholes Mester
28. maj 2024 - 11:37 #8
Findes der for øvrigt en anden formel, såfremt jeg ikke har Microsoft 365 ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. maj 2024 - 11:56 #9
Du kan prøve at se om det her fungerer. Jeg har ikke mulighed for at teste.
=SUM(HLOOKUP(A5:E5;$A$1:$C$2;2;0))