Avatar billede mergelspir Seniormester
19. marts 2024 - 14:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

mysqldump - encoding

Jeg har et encoding-problem, som jeg ikke kan gennemskue.

Mit nuværende miljø er:
Windows 11 PC
MySQL innodb_version 5.7.44
Notepad++ v8.4.2

Når jeg i Windows PowerShell laver en query i databasen, så ser æøå ud som forventet. fx 'blåbærgrød'

Men, når jeg laver et dump
mysqldump -u root -p testdb tabel1 tabel2 > c:\dump_20240319.sql

Så ser æøå besynderlige ud, når jeg kikker på dem i notepad++
notepad++ viser default teksten i dump-filen i Encoding UTF16 LE BOM
Her bliver 'blåbærgrød' så vist som 'bl├Ñb├ªrgr├╕d', og den totale dump-fil fylder 20.724.870 bytes
Jeg har prøvet at ændre Encoding i notepad++, men jeg kan ikke få æøå.
Når jeg ændrer Encoding til UTF8 i notepad++, bliver filstørrelsen halveret til 10.390.950 bytes, hvilket er forventeligt
Men 'blåbærgrød' bliver stadig vist som 'bl├Ñb├ªrgr├╕d'
Hvis jeg skifter Encoding til ANSI bliver 'blåbærgrød' vist som 'blåbærgr├╕d'

I al beskedenhed, så lavede jeg også et dump for et lille års tid siden, og her gik alt som forventet. Dvs, jeg lavede et dump, hentede det ind i Notepad++ og ændrede Encoding fra UTF16 til UTF8 og æøå så ud som æøå.

Og her er så de berømte ord "og jeg har ikke ændret noget!!!".

Hvad er sket siden:
Windows er blevet opdateret
Notepad er blevet opdateret
MySQL er den samme
Jeg er overbevist om, at mit mysqldump-statement er det samme, men her må jeg så - hvor nødigt jeg end vil - åbne muligheden for, at jeg kan huske galt.
Dengang blev filstørrelsen også halveret ved at skifte encoding i Notepad++ til UTF8.

Er der en, der kan gennemskue, hvordan jeg kan se æøå som æøå i dump-filen?

(Jeg skal restore dump-filen i en anden MySQL database på en server, og her ser æøå i øjeblikket herrens ud. Det er derfor vigtigt, at jeg får dump-filen korrekt, inden jeg restorer)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2024 - 15:01 #1
Hvordan virker det med:

mysqldump -u root -p testdb tabel1 tabel2 --result-file=c:\dump_20240319.sql

?
Avatar billede mergelspir Seniormester
19. marts 2024 - 15:06 #2
Perfekt!!

Nu skal jeg bare forstå hvorfor.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2024 - 15:21 #3
Jeg tror der er andre som har haft problemer med PS og >.

https://dev.mysql.com/doc/refman/8.0/en/mysqldump.html

en god side ned og se noten.