Avatar billede whiteclaw Praktikant
31. august 2001 - 10:23 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Windows fryser under opstart!

Jeg har længe haft et sjovt problem. En gang imellem synes Windows at den skal fryse skærmen under opstart. Den fryser i det øjeblik baggrunden i windows kommer frem. Jeg ved ikke hvordan dette problem er opstået eller hvor det kommer fra. Men NÅR det sker kommer der en masse vandrette grønne streger i toppen af skærmen. Jeg har tjeckket rammene og det er ikke dem. Måske mit grafikkort? Jeg har et Geforce 2 MX i en Athlon 1Ghz. Har I nogen forstand på dette, fordi i forretningerne fatter de ikke en brik - (ja undskyld, men sådan er det).
Avatar billede klatten Nybegynder
31. august 2001 - 10:30 #1
IRQ konflikt?
Hvilket styresystem har du?
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 10:43 #2
Du kan prøve et par ting.

Slå din startlyd fra i Windows.

Omdøb følgende filer til ?????.bak
I X:\\windows\\inf
pnpwfdc.inf
pnpwide.inf
pnpwtape.inf
pnpwppt.inf

I X:\\windows\\system\\iosubsys
drvwq117.vxd
drvwppqt.vxd
drvwcdb.vxd

Disse filer bruges i forbindelse med Tape backup.

Sidste ting. Opdater dine drivere til grafikkortet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. august 2001 - 10:52 #3
De grønne striber er et tegn på dårlig synkronisering af skærmen og kan sikkert rettes op med bedre drivere som makse foreslår. Frysningen hænger sammen den dårlige synkronisering.
Driverne kan du hente her bl.a.
http://www.guru3d.com/download/
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 10:56 #4
Retaxes > Ikke nødvendigvis. Det er et kendt problem, at Windows kan finde på at hænge, når den laver Tapedetection. Det giver nemlig de grønne streger i toppen af skærmen.

Jeg har dog kun set det på grafikkort med Nvida Chipset. Så det er nok en kombination af disse ting.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. august 2001 - 11:07 #5
makse> Aha, jeg gloede overskriften igennem flere gange og jeg kunne sq ikke se noget med Tapebackup. Jeg har aldrig set fejlen når den søger på Tapedtection, så derfor var jeg ikke klar over at der kom striber!

Men det var også kun en kommentar ;o)
Avatar billede whiteclaw Praktikant
31. august 2001 - 11:36 #6
Jeg har prøvet at gøre som du sagde. Jeg vil dog vente med at give nogen points ud før om nogle dage. Jeg skal nemlig lige havde tid til at starte den op nogle gange og se resultatet.

(Mit grafikkort er forresten md Nvidia Chipset)
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 11:39 #7
Okay.
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
31. august 2001 - 12:23 #8
Det har noget at gøre med dit lyd-system.

Hvilket lydkort har du ?
Hvilke højtalere har du ?
Kører dit lyd-system digitalt ?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
31. august 2001 - 13:43 #9
Ok, tape-tingen virkede ikke. Jeg har et Soundblaster Live Value lydkort. Digitalt? Aner det ikke. Jeg har et four-point-surround system.
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 13:53 #10
Hmmm. Meget mystisk. Prøv følgende.
Start - Kør > Sysedit. I System.ini under [386Enh] skriver du \'DMABufferSize=64\'
Genstart bagefter.

Hvilken Nvidia driver bruger du? (Nyeste kan hentes på www.tweakup.dk )
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 14:04 #11
Opdater også dine Live drivere.
Link: http://www.americas.creative.com/support/
Avatar billede oletaft Nybegynder
31. august 2001 - 15:32 #12
Det er stensikkert en grafik-korts-fejl eller driver problem. Prøv at kigge i din bios, og slå shadowing fra. Det lader til at være et problem med varme.. En mulighed.. Opdater driverne, men start med dem du fik med.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
31. august 2001 - 17:12 #13
Hvis nu jeg har et Winfast Geforce 2MX med tv-udgang, så kan jeg da ikke bruge detornator 3 driverne
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 17:29 #14
Jo, det burde du kunne. Driveren passer til alle Nvidia modellerne.

Prøv version 14.10 WHQL: http://www.tweakup.dk/driverlib/nvidia/14xx/W9x-1410-WHQL.exe
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
31. august 2001 - 18:43 #15
Du kan sagtens køre Detornator 3 på dit grafikkort, men den nyeste er ikke 14.10, men derimod 14.70, der kan downloades her:

http://www.nvidia.dk/sub/drivers/dl_10_9x.asp?id=28

Jeg kører med 14.70, og det kører perfekt.
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
31. august 2001 - 18:44 #16
Hvad farve har porten, som dine højtalere er puttet i ?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
31. august 2001 - 19:17 #17
grøn og sort...Jeg har desuden prøvet at ændre system.ini, dette gjorde at computeren frøs konstant, og kunne næsten ikke starte op.

Nej jeg kan ikke bruge detornator 3 driverne, de understøtter ikke tv-out
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 19:21 #18
Har du installeret driverne til chipsettet på bundkortet? (Via, AMD, ALI osv.)

Nyeste VIA 4in1 4.32 kan hentes på: http://www.via.com.tw/download/drivers/4in1432v.zip
Avatar billede whiteclaw Praktikant
31. august 2001 - 21:08 #19
ja
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 22:39 #20
Okay. Prøv at slå Vsync til, i Avanceret egenskaber for grafikkortet.
Hvis du kører med Norton eller Mcafee Antivirus programmer, så prøv at afinstallere disse.

Hvad hedder dit bunkort?
Avatar billede makse Nybegynder
31. august 2001 - 22:43 #21
Fra GeforceFAQ:

Q. Windows locks up before it finishes loading, and a thin green line may appear across the top of the screen. How can I fix it?

This may be caused by the Backup utility supplied with Windows 9x attempting to detect new tape devices on boot. You can fix it by deleting the files drvwppqt.vxd and drvwq117.vxd in the Windows\\System\\Iosubsys directory. If this helps, then search for the string \'TAPEDETECT\' in your registry and delete any entries that exist. If you find this causes your tape drive to stop working, you\'ll have to reinstall Microsoft Backup. You can also simply uninstall Microsoft Backup if you don\'t use it. (Har vi prøvet)

Try updating the motherboard\'s BIOS. In particular on some Gigabyte boards based on the VIA KT133 chipset this may fix the problem. See the following page for more information:
http://www.giga-byte.com/faq/question/question_kt133.htm
This may also fix the problem on ASUS A7V motherboards - upgrade the BIOS to version 1004C or later. (Måske du så skal havde fat i en bios opdatering)

You may find that on motherboards that are only AGP 1.0 compliant you may be able to fix this problem by putting insulating tape over the last pair of contacts on the AGP connector on the GeForce card (the contact furthest from the monitor port, on both sides). This has been tested on the Chaintech 6BTM motherboard.

Try disabling the Windows startup sound.

Make sure that VSYNC is enabled in the NVIDIA control panel.

If you have IomegaWare installed, try uninstalling it. If this fixes the problem, just use Iomega Guest.

Avatar billede whiteclaw Praktikant
02. september 2001 - 09:52 #22
Mit bundkort er et Asus A7A266, VSYNC var enabled. Jeg vil nu prøve at installere nye drivere til grafikkortet og samtidig opgradere bios\'n.

En sjov ting er at efter jeg begyndte at rode med dette synes computeren at den vil fryse under computerspil......spooky
Avatar billede styggeulv Nybegynder
02. september 2001 - 10:27 #23
hmmmm - jeg har et lignende system, og har også set den grønne stribe.. men KUN når det går vildt for sig i et bilspil, f.eks NFSPU. Jeg opdaterede BIOS, ny VIA 4-in-1, NY DRIVER TIL MIN SKÆRM!, ....og har ikke set det siden. (7-9-13) *s*

-wolfie-
Avatar billede styggeulv Nybegynder
02. september 2001 - 10:28 #24
ps. makse imponerer! ;-) well done! flere af din slags til eksperten!
Avatar billede sfink Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:29 #25
Fra GeforceFAQ:

Q. Windows locks up before it finishes loading, and a thin green line may appear across the top of the screen. How can I fix it?

This may be caused by the Backup utility supplied with Windows 9x attempting to detect new tape devices on boot. You can fix it by deleting the files drvwppqt.vxd and drvwq117.vxd in the Windows\\System\\Iosubsys directory. If this helps, then search for the string \'TAPEDETECT\' in your registry and delete any entries that exist. If you find this causes your tape drive to stop working, you\'ll have to reinstall Microsoft Backup. You can also simply uninstall Microsoft Backup if you don\'t use it. (Har vi prøvet)

Try updating the motherboard\'s BIOS. In particular on some Gigabyte boards based on the VIA KT133 chipset this may fix the problem. See the following page for more information:
http://www.giga-byte.com/faq/question/question_kt133.htm
This may also fix the problem on ASUS A7V motherboards - upgrade the BIOS to version 1004C or later. (Måske du så skal havde fat i en bios opdatering)

You may find that on motherboards that are only AGP 1.0 compliant you may be able to fix this problem by putting insulating tape over the last pair of contacts on the AGP connector on the GeForce card (the contact furthest from the monitor port, on both sides). This has been tested on the Chaintech 6BTM motherboard.

Try disabling the Windows startup sound.

Make sure that VSYNC is enabled in the NVIDIA control panel.

If you have IomegaWare installed, try uninstalling it. If this fixes the problem, just use Iomega Guest.
Avatar billede makse Nybegynder
14. oktober 2001 - 18:26 #26
Hvorfor afviser du mit svar. Sfink svarede jo det samme som jeg!

Kommenter, eller spørgsmålet bliver anmeldt!
Avatar billede whiteclaw Praktikant
22. oktober 2001 - 10:47 #27
Undskyld det må være en fejl. Jeg kan godt se at når jeg læser svaret har sfink bare kopieret dit svar. Hvis du er interesseret kan jeg oprette et nyt spørgsmål udlodde 200 point som du kan få. Jeg beklager meget, men jeg må havde overset det i farten at sfink havde kopieret dit svar.
Avatar billede dumdum Nybegynder
22. oktober 2001 - 20:48 #28
sfink burde måske overveje at strække sig til enten at dele point med makse, eller i det hele taget overlade pointsummen til ham...

www.fotx.net/dumdum