Avatar billede Lasse_WA Juniormester
06. februar 2024 - 21:04 Der er 7 kommentarer

Datavalidering på tværs af projektmapper

Hej

Jeg har en kolonne i et ark i projektmappe 1. Denne kolonne vil jeg gerne lave til en rulleliste i celle C5 i projektmappe 2.

Jeg har prøvet vha. datavalidering, men kan ikke få det til at virke på tværs af projektmapper.

Er der en, som har en løsning på dette?
Avatar billede kim1a Ekspert
06. februar 2024 - 22:40 #1
Kan din henvisning til projektmappe1 ikke blot eksistere i projektmappe2 og så lave datavalidering på baggrund af det?
Avatar billede Lasse_WA Juniormester
07. februar 2024 - 05:14 #2
Nej, desværre ikke. Da det jeg har i projektetmappe 1 løbende bliver opdateret, og det skal bruges i andre projektmapper også.
Ideen er at havde en central liste, hentet fra projektmappe1, som så kan bruges på tværs af en masse andre projektmapper.
Avatar billede kim1a Ekspert
07. februar 2024 - 07:33 #3
Bliver listen længere? Du kan da sagtens have det hele i mappe1, lave en simpel henvisning et sted i mappe2 og så lave datavalidering på listen i mappe2, eller overser jeg noget?

Altså:
Mappe 1
Liste på 8 linjer

Mappe 2
Liste på 8 linjer der trækkes fra mappe 1
=mappe2!A2 etc

Så laver du datavalidering i mappe 2 på der hvor du har den "henviste" liste.
Avatar billede Lasse_WA Juniormester
07. februar 2024 - 09:46 #4
Hej Kim

Ja listen ændre sig løbende, så jeg vil da gerne havde at listen bliver opdateret i projektmappe2, når jeg laver en ændring i mappe1.
Avatar billede kim1a Ekspert
07. februar 2024 - 11:19 #5
Det vil den jo også gøre!
Avatar billede Lasse_WA Juniormester
07. februar 2024 - 17:43 #6
Okay. Så forstår jeg ikke hvad det er du mener. Jeg kan sagtens lave en liste i mappe 1, og så henvise til den i mappe2 ved =mappe1!A1 osv. men  hvordan får du den til at opdatere, tomme celler vil komme ud med VÆRDI! fejl.
Avatar billede kim1a Ekspert
07. februar 2024 - 20:18 #7
Du kan bruge: =hvis(mappe1!A1="";"";mappe1!A1) eller lignende, men det er klart hvis mappe 1 listen har tomme celler kan du også risikere af have dem i mappe 2. Alternativt kan formlen Unique (engelsk ved ikke lige på dansk) måske bruges.
Pointen er at din datavalideringsliste ligger 100 % i mappe 2, men opdateres fra mappe 1.