Avatar billede Morten F. Praktikant
13. december 2023 - 10:14 Der er 5 kommentarer

Tidspunkt for notat

Hej
Jeg vil gerne oprette et dokument, hvor der i kolonne A automatisk genereres et tidspunkt for, hvornår det notat der skrives i kolonne B er lavet.

Håber I kan hjælpe :-)

Mvh. Morten
Avatar billede jens48 Ekspert
13. december 2023 - 10:41 #1
Sæt denne makro ind under koder i fanebladdet.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("B:B")) Is Nothing Then
Target.Offset(0, -1) = Now
End If
End Sub
Avatar billede MaxZpaD Professor
13. december 2023 - 10:44 #2
Så vidt jeg ved, findes der ikke en formel, som kan "hårdkode" dato og tidspunkt ind som værdi i en celle (baseret på ændring af en anden celle), men det kan løses med VBA (makro) via en Worksheet_Change event i arkets kodemodul.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Application.Intersect(Me.Range("B:B"), Target) Is Nothing Then
        Target.Offset(, -1) = Now()
    End If
End Sub

Hvis det ikke er hele kolonne B, det skal gælde for, kan du specificere/afgrænse området f.eks. Me.Range("B2:B20"), hvis det er fra række 2 til række 20.
Avatar billede Morten F. Praktikant
13. december 2023 - 11:02 #3
Perfekt - det virker.

Tak for hjælpen
Avatar billede kurtba Ekspert
13. december 2023 - 22:20 #4
Hvad virker? Der er forslag om 2 forskellige vba kodninger, men vi kan ikke se, om du har brugt den ene eller den anden, samt om begge virker.
Samtidig bør du markere den løsning, som du ved virker, så man kan se, at spørgsmålet er lukket med en løsning.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
02. januar 2024 - 13:31 #5
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

    If Target.Column = 2 then Target.Offset(, -1) = Now()

End Sub