Avatar billede jacobcdk Nybegynder
30. august 2001 - 23:18 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Linux/Apache/Mysql ekspert søges! - Tjen 500 kr.

Hej,

Jeg har en webserver (linux Redhat 7.1) som kører og har et load average på ca. 0,20. Men pludslig tager mysql voldsomt fat og tager alle ressourser..... Hvis så jeg lige lukker apache ned i 1 min og starter apache igen, så kører serveren fint indtil dette sker igen efter ca. 1 time.

Serveren har over en længere periode kørt fint, men er nu begyndt med ovenstående.

Kan du løse mit problem får du kr. 500.-

Server:
2 x P3 1000 Mhz
1 Gb Ram
Scsi disk

---------------------------------------
Httpd.conf:
---------------------------------------
ResourceConfig /dev/null
AccessConfig /dev/null
Timeout 300
KeepAlive On
MaxKeepAliveRequests 0
KeepAliveTimeout 15
MinSpareServers 16
MaxSpareServers 64
StartServers 16
MaxClients 2048
MaxRequestsPerChild 100000
----------------------------------------
Mysql: (opstarts parametere)
----------------------------------------
./safe_mysqld --user=mysqld --bind-address=127.0.0.1 -O max_connections=500 -O key_buffer=128M -O table_cache=512 -O sort_buffer=8M -O record_buffer=2M &
-------------------------------------------------

Har du brug for yderligere info kontakt mig endelig....

jacob.christensen@mail.dk

Mvh
Jacob

P.s Et forsøg er bedre end slet ingen!!! Har du bare et gæt, så send det endelig.
Avatar billede gugi Nybegynder
30. august 2001 - 23:29 #1
Du er nok nødt til at skrive hvad der er af requests til sql\'en..

Er den i produktion eller under test?

Osv..
Avatar billede karto Nybegynder
30. august 2001 - 23:38 #2
Typisk så er det et stort query til mysql serveren, hvor den joiner mange store tables sammen der gør at den går amok!!!
Avatar billede jacobcdk Nybegynder
30. august 2001 - 23:44 #3
Mysqlen har kørt med samme database i ca. et halvt år, uden problemer her...

lidt status over mysqlen:
+--------------------------+-----------+
| Variable_name            | Value    |
+--------------------------+-----------+
| Aborted_clients          | 0        |
| Aborted_connects        | 0        |
| Bytes_received          | 27467991  |
| Bytes_sent              | 296581974 |
| Connections              | 35121    |
| Created_tmp_disk_tables  | 0        |
| Created_tmp_tables      | 0        |
| Created_tmp_files        | 0        |
| Delayed_insert_threads  | 0        |
| Delayed_writes          | 0        |
| Delayed_errors          | 0        |
| Flush_commands          | 1        |
| Handler_delete          | 0        |
| Handler_read_first      | 30        |
| Handler_read_key        | 164331    |
| Handler_read_next        | 90        |
| Handler_read_prev        | 0        |
| Handler_read_rnd        | 4588      |
| Handler_read_rnd_next    | 7315242  |
| Handler_update          | 23345    |
| Handler_write            | 1027      |
| Key_blocks_used          | 504      |
| Key_read_requests        | 486511    |
| Key_reads                | 490      |
| Key_write_requests      | 1145      |
| Key_writes              | 1145      |
| Max_used_connections    | 12        |
| Not_flushed_key_blocks  | 0        |
| Not_flushed_delayed_rows | 0        |
| Open_tables              | 62        |
| Open_files              | 108      |
| Open_streams            | 0        |
| Opened_tables            | 68        |
| Questions                | 544339    |
| Select_full_join        | 0        |
| Select_full_range_join  | 0        |
| Select_range            | 4        |
| Select_range_check      | 0        |
| Select_scan              | 143585    |
| Slave_running            | OFF      |
| Slave_open_temp_tables  | 0        |
| Slow_launch_threads      | 0        |
| Slow_queries            | 0        |
| Sort_merge_passes        | 0        |
| Sort_range              | 0        |
| Sort_rows                | 4588      |
| Sort_scan                | 1125      |
| Table_locks_immediate    | 308643    |
| Table_locks_waited      | 368      |
| Threads_cached          | 0        |
| Threads_created          | 35120    |
| Threads_connected        | 2        |
| Threads_running          | 1        |
| Uptime                  | 4061      |
+--------------------------+-----------+
og
Uptime: 4121
Threads: 3
Questions: 551958
Slow queries: 0
Opens: 68
Flush tables: 1
Open tables: 62
Queries per second avg: 133.938
Avatar billede codebase Praktikant
30. august 2001 - 23:45 #4
http://www.eksperten.dk/spm/104254

HVORFOR HAR DU OPRETTET DETTE SPG \" GANGE; DET MÅ MAN IKKE !!!
Avatar billede jacobcdk Nybegynder
30. august 2001 - 23:47 #5
codebase: hmm det var vist en fejl... Jeg kunne ikke slette det igen! Beklager.
Avatar billede jacobcdk Nybegynder
30. august 2001 - 23:50 #6
har du nogle cron job, der køre hver time ??

Ja der kører nogle stykker, men de har kørt det sidste 6 mder uden problemer.
Avatar billede codebase Praktikant
30. august 2001 - 23:57 #7
oki, jeg har bare svært ved at se, at det kan være en fejl, når der er 10 minutter i mellem de to spg.???

den lugter lidt ik\' ?
Avatar billede jacobcdk Nybegynder
31. august 2001 - 00:04 #8
Det var fordi jeg ikke kunne blive enig med med hensyn til overskriften... Sorry! Det var sgu ikke med vilje!
Avatar billede ajh Nybegynder
31. august 2001 - 08:20 #9
Kære codebase

Istedet for at beskylde for snyd kunne du jo vejlede jacobdk i den rette måde at afklare et sådant problem på. Jeg håber ved gud ikke du er en mand med en pistol da det virker som om du skyder først og spørger senere.

Jacobdk>> Hvis det ene spgm. er en fejl opretter du selv et svar og giver dig selv point i det af de to spgm du ønsker at lukke, så er hele problemstillingen løst.

Mvh
Anja
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
31. august 2001 - 12:51 #10
\"Queries per second avg: 133.938\"
Det lyder helt vildt!

Hvad har du kørende det genererer al den databasetrafik???
Jeg kan se at uptime er ret lav, så det kan skyldes at du har fyret en masse tests af på kort tid.

Prøv at genstarte MySQL, vent 5 minutter, noter Q/second, vent 20 minutter og notere Q/second igen for at se udviklingen.

Avatar billede codebase Praktikant
31. august 2001 - 13:04 #11
det er sku\' ikke. Men hvis nu der var en der kunne hjælpe, men ikke ville hjælpe folk som snyder, med at oprette flere spg. om det samme.

Hvis jeg lige vidste hvad problemet pt. var/er i denne sag, så ville jeg sku\' ikke tage imod 500,- kr. men lidt points, da det er det www.eksperten.dk går ud på.

Derfor er det også vigtigt at hæve stemmen, når der er folk der ikke respektere de regler/ retningsliner der er.

Der er allerede nogle der har svært ved det, og opretter spg. om alt muligt crap.

Mvh
Codeb@se.
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
31. august 2001 - 13:14 #12
codebase> Kender du denne regel:

\"Alle brugere skal forsøge at svare med så konkret og brugbart et svar som overhovedet muligt. Useriøse svar eller kommentarer er \"støj\" for os alle, og ikke mindst til gene for den person, som til tider under tidspres, har brug for hjælp.\"
Avatar billede jacobcdk Nybegynder
31. august 2001 - 13:21 #13
Henrik ffc >

Den kører faktisk med så mange Q per sec. Nogle gange ligger den endda højere over 200!

se den her:
http://groups.google.com/groups?hl=en&safe=off&threadm=94ejbj%242d2r%241%40FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw&rnum=6&prev=/groups%3Fq%3D%252Bmysqld%2B%252Bphp%2B%252Bcpu%2B%252Busage%26hl%3Den%26safe%3Doff%26rnum%3D6%26selm%3D94ejbj%25242d2r%25241%2540FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw

Det er præcis samme problem jeg har!!

Codebase > Sorry!!!! Hvad ville jeg få ud af og oprette spørgsmålet 2 gange med så kort mellem rum. Det var en fejl!
Avatar billede coderdk Praktikant
01. september 2001 - 03:51 #14
Jeg citerer:

have you tried to run a \"show processlist\" within mysql during these
OVERHEAT situations to find out if there is a query forcing this high
load? You could also activate the logfile for slow queries (starting
mysqld with --log-slow-queries[=file_name])... maybe you will get some
info from this without having the monitor the server by yourself all
the time.

Har du prøvet det??
Avatar billede coderdk Praktikant
01. september 2001 - 03:57 #15
Kører du med flere processorer (SMP)?
Se i bunden af den side du selv fandt... Jeg citerer igen (fra en MySQL udvikler):

Hi!

The above is an already reported problem that occurs only on SMP Linux
on the high load.

A solution is to try kernel 2.4, glibc 2.2 (when stable) and to build
properly MySQL on that setup.

Regards,

Sinisa

      ____  __    _____  _____  ___    ==  MySQL AB
    /*/\\*\\/\\*\\  /*/ \\*\\ /*/ \\*\\ |*|    Sinisa Milivojevic
    /*/ /*/ /*/  \\*\\_  |*|  |*||*|    mailto:sinisa@mysql.com
  /*/ /*/ /*/\\*\\/*/  \\*\\|*|  |*||*|    Larnaka, Cyprus
  /*/    /*/  /*/\\*\\_/*/ \\*\\_/*/ |*|____
  ^^^^^^^^^^^^/*/^^^^^^^^^^^\\*\\^^^^^^^^^^^
            /*/            \\*\\                Developers Team
Avatar billede coderdk Praktikant
01. september 2001 - 03:58 #16
Der står også spændende ting i resten af trådene =)
Avatar billede saju-ka Nybegynder
01. september 2001 - 12:30 #17
hmm, han køre redhat 7.1, det vil sige at han har kernel 2.4.2-2 og glibc 2.2.2 installeret
Avatar billede jacobcdk Nybegynder
01. september 2001 - 14:06 #18
Jeg jeg læste naturligvis alle trådene og fandt også ud af at der er probs med glibc, så jeg har lavet en ny database server med FreeBSD i stedet... Det vil jeg mene løser problemet. ;)
Avatar billede gugi Nybegynder
02. september 2001 - 01:05 #19
Så er svaret altså accepteret?
Avatar billede seider Nybegynder
04. september 2001 - 09:23 #20
Haps, jeg har et rigtigt godt bud, du laver nogle joins der -< mildest talt >- ikke er korekte, det vil sige at i stedet for at lave en udtræk på nogle records, løber den alle records igennem for hver post i den du joiner med.

men det kræver at man kan se dine SQL script, jeg kender problemet tilbage fra MYSQL på en gamel senix maskine, der stod en enkelt query i 36 timer med 99.9 % af resourcerne uden at blvie færdig.

det vil nopk være der du finder dit problem, eventuelt hvis ud har sat den til at optimere dineforespørgelser, det kan godt suge lidt.

www.fotx.net/seider
Avatar billede gugi Nybegynder
23. september 2001 - 12:02 #21
Så accepter dog svaret og spyt ud med de point til jacobcdk...
Avatar billede parazite Nybegynder
04. oktober 2001 - 23:38 #22
Sker der mere? Er det ikke korrekt besvaret?
Avatar billede jacobcdk Nybegynder
04. oktober 2001 - 23:43 #23
Jeg fandt jo lige som selv løsningen!