Avatar billede Kibbel Juniormester
11. september 2023 - 12:48 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Auto refresh flere pivottabeller

Hej med jer

Jeg har et timeskema, som arbejder med flere pivottabeller, nærmere en pivottabel pr. dag. Det vil sige 5 dage for en arbejdsuge og dermed 5 pivottabeller. Alle tabellerne befinder sig i samme ark (sheet) og data, som bliver fordret ind til pivottabellen ligger ligeledes i samme ark (sheet).

Data vil løbende bliver opdateret.
Jeg har forsøgt med flere forskellige VBA koder, hvor det til at starte med virkede, men pludselig ikke mere. Den seneste, som jeg har forsøgt med er: Workbook.RefreshAll
Den fik min cursor til at kører (load) helt vildt, men frembragte også data over i pivottabellen, hvorefter den crashed.

Håber der er en ekspert, som kan hjælpe :)
Avatar billede MaxZpaD Professor
11. september 2023 - 14:15 #1
Du kan prøve med følgende VBA-kode:

Sub Opdater_Pivottabeller()
    Dim pvt As PivotTable
    For Each pvt In ThisWorkbook.Sheets("DitArkNavn").PivotTables
        pvt.PivotCache.Refresh
    Next pvt
End Sub
Avatar billede Kibbel Juniormester
11. september 2023 - 14:26 #2
Hej MaxZpaD
Jeg har lige forsøgt, at sætte den ind, men der sker desværre intet :(
Avatar billede MaxZpaD Professor
11. september 2023 - 14:31 #3
Hvis ikke du allerede har gjort det, skal du selvfølgelig ændre "DitArkNavn" til det, som er navnet på det ark, hvori du har pivottabellerne liggende.

Jeg går ud fra, at du har placeret VBA-koden i den samme fil / projektmappe / workbook, som indeholder arket med pivottabellerne.
Avatar billede Kibbel Juniormester
11. september 2023 - 14:42 #4
Mit ark hedder Uge1, så tænker koden er korrekt sådan her:

Sub Opdater_Pivottabeller()
    Dim pvt As PivotTable
    For Each pvt In ThisWorkbook.Sheets("Uge1").PivotTables
        pvt.PivotCache.Refresh
    Next pvt
End Sub

Og den er lagt herinde:

VBAProject
- Microsoft Excel Objects
  - Ark (Uge1)

(General)
Opdater_Pivottabeller
Avatar billede MaxZpaD Professor
11. september 2023 - 14:50 #5
Det ser rigtigt nok ud alt sammen. Lidt svært at fejlsøge, når jeg ikke selv har filen.

Men prøv evt. følgende:

Placér din cursor inden for makroen - dvs. hvor som helst imellem Sub og End Sub.
Tryk på F8 for at afspille makroen linje for linje - dvs. flere tryk med pause imellem hver.
Hvis du ikke får en fejl (runtime error) på nogle af linjerne, er makroen formelt set korrekt, og så er det noget andet, som er galt.
Avatar billede Kibbel Juniormester
12. september 2023 - 07:26 #6
Ser ud til at makro er slået fra. Og at de fra vores it-afdeling har spærret for funktionen :(
Avatar billede MaxZpaD Professor
12. september 2023 - 08:46 #7
Ok ja, så skal vi se, om vi kan finde en vej omkring det.

Kender du til "Center for sikkerhed og rettighedsadministration", som du kan åbne via Excels "Indstillinger"?

Herunder finder du "Indstillinger for makro", hvor der er fire muligheder. Hvis du kan ændre i disse muligheder, kan du vælge "Deaktivér VBA-makroer med meddelelse" (det er sådan, min egen indstilling er fastlåst til, efter jeg fik overbevist min it-afdeling, som er i et meget sikkerhedsbevidst firma med 1.000+ ansatte).
Avatar billede Kibbel Juniormester
12. september 2023 - 09:04 #8
Den kan jeg ikke ændre, den står til "Deaktiver alle makroer bortset fra digitalt signerede makroer"
Avatar billede MaxZpaD Professor
12. september 2023 - 09:14 #9
Hvis du har NemID med nøglefil på din pc, kan du faktisk godt signere VBA-projektet digitalt, men det er jo en stakket frist, fordi NemID udløber med udgangen af oktober i år.

Ellers er den eneste mulighed en dialog med din it-afdeling om at ændre politikken til "Deaktivér VBA-makroer med meddelelse"
Avatar billede thomas_bk Ekspert
12. september 2023 - 10:01 #10
Skal det være en makro?

Hvis ikke, så er der vel en nem løsning i knappen 'opdater alle' eller hvad den hedder på dansk i data menuen.
Avatar billede MaxZpaD Professor
12. september 2023 - 10:34 #11
#10 - enig, kunne være et godt alternativ :-)
Avatar billede Kibbel Juniormester
12. september 2023 - 10:39 #12
Tænker også, at det bliver den "nemme" løsning, da der som sagt ikke er mulighed for at ændre i indstillingerne, selv ikke engang fra vores IT :D I får tak for svar og hjælp :)