Avatar billede muratkaya9 Novice
28. august 2023 - 13:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

VBA kode - Åben, gem, luk

Hej.
Har brug for Jeres hjælp.

Jeg har en Excel ark (hovedark), hvor jeg samler alt data og bruger den til at skabe overblik - denne Excel ark, henter så datoerne fra 2 forskellige Excel.

- Hovedark

-Data excel1
-Data excel 2

Data excel 1 & 2 er sat op således, at når jeg åbner arkene, opdateres de automatisk, jeg klikke gem og lukke dem ned.

Spørgsmål lyder på: Kan man bruge en makrokode, således, at jeg åbner hovedarken, klikker på knappet, hvor der er tildelt makro, så åbner makro både dataexcel 1 & 2, gemmer dem og lukker dem ned?

mvh
Murat
Avatar billede kim1a Ekspert
28. august 2023 - 18:16 #1
Det kan man snildt. Du kan med stor sandsynlighed nærmest bare optage via makro når du gør det.
Her er alverdens måde at starte på hvis du hellere vil kode det:
https://www.automateexcel.com/vba/open-close-workbook/
Avatar billede claes57 Ekspert
28. august 2023 - 19:36 #2
Hvis de (1&2) indeholder data, der kan kollidere, så lav makro, så den henter ark1, venter et par sekunder, og så henter ark2. Du skal vide, hvilke data, der 'bestemmer' i opdateringen.
Avatar billede muratkaya9 Novice
28. august 2023 - 19:41 #3
Jeg har prøvet at optage - men det virkede ikke:/ - jeg ser lige på linket.

Mange tak til Jer begge
Avatar billede kim1a Ekspert
28. august 2023 - 21:18 #4
Ellers så skriv den kode som kom ved optagelsen, så kan vi nok komme med ideer og indspark.
Avatar billede muratkaya9 Novice
29. august 2023 - 08:23 #5
Hej igen

Har fået det til at virke - kan få det til at opdatere, gem og lukke i baggrunden? Dvs. uden at man kan se de filer markoren åbner, gem og lukker?

Koden:

Sub Aabenoggemundermappe()

Workbooks.Open "F:\Fælles\Rådata ark\Opgave- Dataark.xlsx"
Workbooks("Opgave- Dataark.xlsx").Save
  Workbooks("Opgave- Dataark.xlsx").Close

Workbooks.Open "F:\Fælles\Rådata ark\Opgave. overblik - Dataark.xlsx"
Workbooks("Opgave. overblik - Dataark.xlsx").Save
  Workbooks("Opgave. overblik - Dataark.xlsx").Close

ActiveWorkbook.RefreshAll

End Sub
Avatar billede MaxZpaD Professor
30. august 2023 - 13:37 #6
Slå skærmopdatering fra i starten af din makro:
Application.ScreenUpdating = False

Slå skærmopdatering til igen i slutningen af din makro:
Application.ScreenUpdating = True
Avatar billede muratkaya9 Novice
30. august 2023 - 16:41 #7
Fedt - mange tak.
Hmm - har lige et spørgsmål mere, kan man kode en Excel ark således, at den F.eks åbner, gemmer, og lukker hver dag kl 05.00, 11.00 og kl 14.00?
Avatar billede MaxZpaD Professor
31. august 2023 - 14:39 #8
Nej, du kan ikke kode en Excel-fil til at åbne sig selv, når den er lukket.

Der findes en funktion i VBA - Application.OnTime - som kan skemasætte kørsel af makroer, men det kræver, at filen er åben i det tidsinterval, hvor makroerne skal køre.

Det er noget tid siden, jeg har "rodet" med det, men i Windows findes der en såkaldt Task Scheduler, hvor man kan sætte Excel-filen til at åbne på bestemte tidspunkter. Hvis man så har en Auto_Open-makro i filen, som udfører det ønskede og slutter med at lukke filen, så har du en løsning der. Men det kræver så, at din pc (eller evt. en server) står tændt hele tiden.