Avatar billede Jordegern Seniormester
17. august 2023 - 12:34 Der er 11 kommentarer

Tryk på reduktionsventil til vandvarmer

Jeg har købt en reduktionsventil til en vandvarmer. Der står på emballagen, at den virker ved 8 bar. Men er det ikke meget? Jeg ved ikke hvor lidt det skal være, men 8 bar virker som meget. Ved 8 bar, skal alle rørene efter vandvarmeren kunne holde til 8 bar.
Avatar billede fase Professor
17. august 2023 - 13:32 #1
Er du sikker på, at det er en reduktionsventil og ikke sikkerhedsventil. En reduktionsventil mindsker trykket. Sikkerhedsventilen gør, at trykket ikke bliver større en den påtrykte værdi. Den findes med et udløsetryk på 8 Bar. Ventilen monteres på koldtvandsiden og er obligatorisk. Dine vandrør bør kunne tåle 8 Bar.
Avatar billede Jordegern Seniormester
17. august 2023 - 17:08 #2
Det er en sikkerhedsventil, nu du siger det.
Avatar billede Jordegern Seniormester
17. august 2023 - 17:09 #3
Jeg synes at 8 bar er meget. Ville det måske være bedre med 6 eller 4 bar. Kan de overhovedet fås med 6 eller 4 bar.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. august 2023 - 18:30 #4
Vandværker leverer normalt et tryk på lidt over 4 bar, så jeg forstår ikke, hvorfor man kan købe sikkerhedsventiler til kun 2 og 4 bar:
https://automatikcentret.dk/produkter-ac/sikkerhedsventil-for-vandvarmer-sm152%2CUK1-500-10/
Avatar billede store-morten Ekspert
17. august 2023 - 18:31 #5
Du skal finde ud af hvilken bar der passer til din vandvarmer.
Avatar billede fase Professor
17. august 2023 - 20:02 #6
6 bar er OK. Men se lige på din vandvarmer, hvad prøvetrykket er. Sikkerhedsventilen skal selvfølgelig have at åbningstryk, der ligger under. Vandværkerne prøver at holde vandtrykket på mellem 3,8 og 4,2 Bar, at det ikke altid lykkes i tidsrum med stort forbrug er noget andet.
Avatar billede Jordegern Seniormester
17. august 2023 - 20:57 #7
På vandvarmeren står der 'working pressure 7.5 bar'. Er det det samme som prøvetrykket?
Avatar billede fase Professor
17. august 2023 - 22:28 #8
Prøvetrykket ligger over arbejdstrykket, så din sikkerhedsventil kunne måske byttes til en med åbnetryk på 6 Bar, som ligger over normalt vandværkstryk.
Avatar billede Richard Thune Forsker
18. august 2023 - 11:45 #9
Med et arbejdstryk på 7,5bar er en sikkerhedsventil på 8bar fint. Men hvorfor har du købt den? Er den originale gået i stykker? Mangler den originale?...
Avatar billede Jordegern Seniormester
18. august 2023 - 20:45 #10
I forbindelse med at tappe vand af for vinteren, har jeg skruet en dims ud af aftapningsventilen. Og så gik dimsen i stykker. Så ringede jeg rundt, og fik som svar at dimsen kunne ikke købes som reservedel. Og så købte jeg en ny sikkerhedsventil.
  Det er noget moderne noget, at sammenbygge sikkerhedsventil, aftapningsventil og tilbageløbsstop. Som jeg ser det, ville det være bedre at købe tingene hver for sig.
Avatar billede fase Professor
18. august 2023 - 22:48 #11
#10
Det er sammenbygget og er beregnet til at reparere.