Avatar billede André Novice
06. august 2023 - 22:56 Der er 14 kommentarer

Køb af studie bærbar, hvad skal prioriteres - Softwareteknolog

Hej kloge hoveder, jeg skal starte på studie lige om lidt og skal derfor have fat i en ny laptop.
Jeg har kigget på en del, men kan ikke helt regne ud hvad der skal prioriteres.

Jeg er mest i tvivl om hvor afgørende det er at få den rette processor mht. antal kerner, Ghz, nm osv. Sammenlignet med hvor vigtigt det er om mine RAM hedder DDR4, LPDDR5 eller hvad der nu lige er muligt.

Jeg har overvejet nedenstående computere, kan i give noget afklaring på go/no go. Eventuelt fortælle hvad der er red flags når man kigger efter laptop...

Tak på forhånd :)

Laptops fra Power:
https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/baerbar-pc/lenovo-yoga-slim-6-14iap8-i5-14-baerbar-pc/p-1896490/ - Lenovo Yoga Slim 6

https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/baerbar-pc/lenovo-ideapad-gaming-3-15ihu6-rtx-3050-156-baerbar-pc/p-2087299/ - Lenovo ideapad Gaming 3

https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/baerbar-pc/msi-modern-14-c12m-652neu-14-baerbar-pc/p-2249673/#specs - MSI Modern 14"

https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/baerbar-pc/acer-swift-3-sf314-43-r1xa-14-baerbar-computer/p-1199058/ - Acer Swift 3

Laptops fra Komplett:
https://www.komplett.dk/product/1246288/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/msi-modern-14-fhd-classic-black# - MSI Modern 14 med AMD processor

https://www.komplett.dk/product/1223675/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/hp-laptop-15s-eq3027no-156-fhd#technical-details - HP Laptop 15s

https://www.komplett.dk/product/1220951/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/acer-aspire-3-a315-24p-156-fhd# - Acer Aspire 3
Avatar billede puren Ekspert
07. august 2023 - 00:22 #1
jeg havde købt den brugt hos greenmind, refurb.eu eller andet sted hvor de sægler den refurbished så du stadig har fuldt garenti på den skulle der ske noget

du skal du nok have en computer der kan komme ud over stepperne så en i7 eller noget i den retning og så havde jeg valgt erhvers modeller som thinkpad fra lenovo eller elitebook fra HP da de holder

så et bud kunne være sådan en Lenovo ThinkPad P50 https://www.refurb.eu/da-dk/p/lenovo-thinkpad-p50/134021 til 4619 de har den både i grade c og for 400 mere i grade a
Avatar billede André Novice
07. august 2023 - 11:35 #2
Tak for svar og hjælp puren.
Er vild med tanken om at købe den brugt, da jeg før har haft stor succes med det, så dejligt med den anbefaling.

Den du har sendt ser dælme også god ud, men skal jeg være helt ærligt så forstår jeg ikke hvorfor den processor er meget bedre end mange af dem jeg har sendt, når den nu "kun" har 4 kerner.
Er det fordi at de 4 kerner så alle sammen arbejder med en høj base clock frekvens og er en i7 processor? :)

Og er det bedre med 32GB DDR4 RAM end 16GB LPDDR5 RAM? :)

Jeg har så ingen forstand på grafikkort, men regner med at det er nogenlunde i den du har sendt? :)
Avatar billede valby Ekspert
07. august 2023 - 15:13 #3
Så vidt jeg kan se, er PCën i #1  Grade C
Varer i mindre god stand. Tydelige brugsspor såsom ridser, skrammer og manglende plastik forekommer. Garanti for min. 30% af oprindelig batterikapacitet.
Det lyder bestemt ikke godt. Har jeg set rigtigt?
Avatar billede valby Ekspert
07. august 2023 - 15:20 #4
Hentet fra Nettet:
Forskellen mellem DDR4 og DDR5
Fysisk virker DDR5 og DDR4 ret ens og de har endda det samme antal (288) ben, men det betyder ikke, at de passer ind i den samme indgang. Den lille rille på kortet er blevet flyttet for at sikre, at folk ikke forsøger at bruge den nyere RAM-type til pc'er, der ikke understøtter den.

DDR4 havde et standard frekvensområde på 1600 - 3200 MHz, mens DDR5 fungerer ved dobbelt så høj hastighed ved 3200 - 6400 MHz og endnu højere i fremtiden med overclocking. DDR5 giver dobbelt så meget båndbredde med reduceret strømforbrug sammenlignet med DDR4. Hukommelsesbåndbredden siger noget om, hvor hurtigt data kan flyttes til og fra hukommelseskortet. DDR4 har en maksimal båndbredde på 3,2 Gbps pr. ben, mens DDR5 vil toppe med 6,4 Gbps (eller 4,8 Gbps i de tidlige modeller). I betragtning af, at begge generationer vil have samme antal ben, bør DDR5 nå 50 - 100 % højere båndbredde.

Men det er et spørgsmål, om det betyder noget for dig. Jeg mener ikke, at det skal afgøre dit valg.
Avatar billede valby Ekspert
07. august 2023 - 16:20 #5
Avatar billede André Novice
07. august 2023 - 16:39 #6
Hej Valby og tak for endnu et godt og brugbart svar.

Jeg forstår dog stadig ikke om det er vigtigst at prioritere nogle gode DDR5 RAM, eller have en god i7 processor :)

Ps: jeg har tænkt mig at vælge Grade A hvis jeg skulle ske at vælge den omtalte bærbar ;)
Avatar billede valby Ekspert
07. august 2023 - 17:28 #7
Jeg ville vælge en i7 for hastighedens skyld. Jeg kører selv med DDR4 og det er rigtig godt. DDR5 kører hurtigere, men det tror jeg ikke du vil have glæde af til studiebrug.
Ja hvis du ikke lige har pengene til en ny, så er A bestemt at foretrække.
Og husk, at der der slidt på batteriet. Hvis en PC kun kan køre ca. 5 timer, er det surt.
Avatar billede André Novice
07. august 2023 - 17:58 #8
Så hvis man måske i ny og næ bare skal spille lidt Counter strike eller Call of duty på den, så er DDR5 RAM ikke nødvendige?
Avatar billede André Novice
07. august 2023 - 18:04 #9
Og det er fint nok at den refurbished computer har en processor der “kun” er en 6. Generations Intel?
Avatar billede valby Ekspert
07. august 2023 - 18:09 #10
Jeg spiller ikke selv, men DDR5 er ret ny, og der spilles jo meget på DDR4, så det må da fungere udmærket. Ellers må en som har forstand på spil svare på det.
Fra nettet:
Hvad kræver det at spille Counter-Strike?
Processor: 64-bit Dual Core fra Intel eller AMD på 2.8 GHz. Hukommelse: 4 GB RAM. Grafik: NVIDIA GeForce 8600/9600GT, ATI/AMD Radeon HD2600/3600 (grafikdrivere: NVIDIA 310, AMD 12.11), OpenGL 2.1. Diskplads: 15 GB tilgængelig plads.

Så så vidt jeg kan bedømme, er du rigeligt dækket ind.
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. august 2023 - 18:13 #11
Skift af batteri på en p50 tager altså ikke mange sekunder, hvis endelig det gamle skulle sætte ud:

https://m.youtube.com/watch?v=qRQI4ROjJYA
Avatar billede valby Ekspert
07. august 2023 - 18:19 #12
Avatar billede valby Ekspert
07. august 2023 - 18:22 #13
Fint link fra #11, og det er skønt, at batteriet er så tilgængelig.
Avatar billede André Novice
07. august 2023 - 19:16 #14
Tusind tak for alle svarene.

Er blevet klogere på en del ting, og kommet tættere på en beslutning :)