Avatar billede Uvanga Ekspert
04. august 2023 - 20:49 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Windows 11 fra .iso fil, gemme eksisterende filer

Min PC lever op til krav for Windows 11, men når jeg søger i opdateringer er der ingen link til Windows 11. Jeg erfarer så at jeg skal vente til der kommer en invitation til opgradering. Men det kan jo vare længe, så derfor har jeg oprettet en .iso fil med Windows 11. Men hvis jeg anvender denne metode mister jeg vel alle gemte apps og filer. Eller er der en metode så jeg bevarer apps og filer. Eller må jeg bare vente til det bliver min tur.
Avatar billede puren Ekspert
04. august 2023 - 21:18 #1
Jeg tænker at hvis du laver en usb pen med Windows 11 og stopper den i computeren mens din computer køre kommer den vel med en mulighed for at opdater din computer

Brug evt programmet Rufus til at lave din windows 11 pen
Avatar billede puren Ekspert
04. august 2023 - 21:18 #2
Bemærk at jeg skriver jeg tænker som i at jeg ved ikke om det virker
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. august 2023 - 21:34 #3
Jeg har en Rufus klar USB, og den starter fint op, og tilbyder en ren installation. Men inden jeg fortsætter vil jeg lige sikre mig at mine filer og apps bevares.
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. august 2023 - 23:07 #4
Jeg tænker om man kunne oprette en partition til Windows 11, og således bevare de nuværende filer og apps. Er det en gangbar tilgang? Er der nogen der erfaring med denne metode??
Avatar billede valby Ekspert
04. august 2023 - 23:14 #5
Du har vel set denne her ? https://support.microsoft.com/da-dk/windows/bliv-klar-til-windows-11-opgradering-eb50813f-c7da-4cf8-89a3-6ba0d33b2773

En ren installation rydder bulen, med mindre der gives mulighed for at bevare personlige ting. Har du prøvet at starte mediet uden at installere ? den burde kunne se, at du har W10 og foreslå en opgradering. Ellers kan du jo afbryde installationen.
Avatar billede puren Ekspert
04. august 2023 - 23:18 #6
Tag en kopi af dine filer og prøv at se hvad der sker
Avatar billede valby Ekspert
04. august 2023 - 23:23 #7
TPM er vel aktiveret i bios? Ved nærmere eftertanke, tvivler jeg på, at en opgradering ved hjælp af Rufus er den rigtige metode. Det skal nok komme som et tilbud om opgradering, ikke en egentlig installation.?
Avatar billede kurtba Ekspert
04. august 2023 - 23:23 #8
Der har lige været en anden tråd om opgradering af windows 11.
Der havde jeg bl.a. et indlæg, som du vil kunne bruge, hvis du vil. Jeg vil anbefale, at du henter det omtalte script og kører det som admin. Så pakker du din iso fil ud på din hd og starter installationen. Ingen problemer med at pc ikke er kompatibel, og du vil undervejs blive spurgt, om du vil lave ny installation eller om du vil opgradere og bevare dine filer. Mit indlæg var således:
Der findes mindst 3 forskellige muligheder for at installere og opdatere win 11 på ikke kompatible pc.er.
Med Rufus.
Ved at ændre på filen appraiserres.dll eller ved at køre et script.
Jeg har nu prøvet alle 3 metoder, som alle virker.
Metoden med Rufus og appraiserres.dll filen har jeg prøvet ved nyinstallering af pc.er. Man kan hente en modificeret appraiserres.dll fil på nettet eller man kan selv modificere den. Jeg valgte det sidste, men vil ingen problemer have med at hente en af dem, som ligger på nettet.
Den pc. som jeg installerede med modificeret appraisserres.dll fil har jeg netop opdateret ved først at køre et script og derefter at installere opdatering direkte inde i windows. Så man slipper altså for at skulle starte helt forfra.
På youtube er der en forklaring til brug af scriptet, samt hvor det kan hentes, og på den side der henvises til, kan man også finde forklaring til metoderne med appraiserres.dll og rufus. Der er link til download af de forskellige filer.
https://www.youtube.com/watch?v=OkkTZ9NRRcU
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. august 2023 - 11:05 #9
Jeg mener at huske at jeg på et tidspunkt er blevet tilbudt opgradering, som jeg afviste. Såeh jeg er nok røget bag i køen. Jeg er som sådan tilfreds med Windows 10, men på et tidspunkt skal PC opgraderes. Windows 10 yder jo support til Oktober 2025.
Jeg  vil nærstudere de indlæg der er kommet, da de hver især bidrager med info.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2023 - 11:39 #10
#9 Support stopper oktober 2025.  Men jeg forstår at sikkerheds opdateringer stadig vil komme efter den dato. Mener de plejer at gøre det 3 år efter support stopper.
Avatar billede puren Ekspert
05. august 2023 - 12:08 #11
#10 når windows ver. går EOL stopper sikkerheds opdateringer også. med de 3 år var at der var så mange win 7 computer online da den gik EOL så ms lavet et nød program som virksomheder/offentlige kunne købe sig adgang til. om MS laver det med win 10 ved kun ms selv men PT er det 14-10/25
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2023 - 12:17 #12
#11 Jeg tror der kommer til at ske det samme som da Xp skulle udløbe og st det bliver udvidet. Windows 11 har ikke fået de markeds andele som Microsoft ønskede og med lancering af Windows 12 formodentligt om et år med de samme hardware krav som der er stillet på Windows 11 vil de blive nødt til at kompensere for dette. Sikkerheds opdateringer til Windows 10 skal alligevel laves da enterprise versionerne har opdatrings support til pc til mindst 2029.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2023 - 12:38 #13
Der står i linket her https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/announcements/windows-10-22h2-end-of-support-update
at Windows stadig vil modtage sikkerheds opdateringer efter end af support. Hvor længe er så blot spørgsmålet??
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. august 2023 - 13:44 #14
Jeg påtænker at lave en ren installation af Windows 11 fra USB, og derefter at gendanne filer fra filhistorik. Og se hvad der sker.
Da jeg med MacriumReflect har lavet et image af PC, er jeg fortrøstningsfuld.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2023 - 13:51 #15
Image er et must at have 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2023 - 15:09 #16
Hopper af