Avatar billede nhk Praktikant
28. marts 2023 - 15:07 Der er 2 kommentarer

Udvælg del af sidste række med data, og slet denne

Jeg har et Excelark med data, hvor jeg med VBA, gerne vil vælge sidste række med værdier, og slette et vist antal celleværdier  eksempelvis fra kolonne B:G i række 13. hvorledes gøres dette?
Avatar billede Keld Broe Seniormester
30. marts 2023 - 16:41 #1
Du kan bruge følgende VBA-kode til at vælge sidste række med data og slette et antal celleværdier i de ønskede kolonner:

Sub slet_række()
    Dim lastRow As Long
    lastRow = ActiveSheet.Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row ' Finder sidste række med data i kolonne A

    Range("B" & lastRow & ":G" & lastRow).Delete Shift:=xlToLeft ' Sletter celler i kolonne B til G i sidste række
End Sub

Først finder koden den sidste række med data i kolonne A ved hjælp af End(xlUp)-funktionen. Derefter vælges det ønskede antal celler i de ønskede kolonner (B:G i dette tilfælde) i den sidste række og slettes ved hjælp af Delete-metoden med Shift:=xlToLeft-parameteren, der fjerner cellerne og skubber indholdet af eventuelle tilstødende celler til venstre for at fylde tomrummet.
Avatar billede Tom K. Forsker
31. marts 2023 - 11:34 #2
Sub slet_cellevaerdier()
    Dim sidsteRække As Long
    Dim antalSlettede As Long
    Dim sletAntal As Long

    ' Find sidste række med værdier i kolonne A
    sidsteRække = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row

    ' Antal celleværdier, der skal slettes
    sletAntal = 4

    ' Slet celleværdier fra kolonne B:G i række 13
    antalSlettede = Range("B13:G13").Offset(sidsteRække - 13, 0).Resize(sletAntal, 1).Cells.Count
    Range("B13:G13").Offset(sidsteRække - 13, 0).Resize(sletAntal, 1).ClearContents

    MsgBox "Antal slettede celler: " & antalSlettede

End Sub