Avatar billede bisgaard Praktikant
28. marts 2023 - 12:20 Der er 2 kommentarer

Kopiere celle til anden celle alt efter værdi

Jeg har fået rodet mig ud i en opgave jeg ikke kan klare.,..
jeg har følgende issue..
Jeg har i et ark en celleværdi, som jeg via et tryk på en knap (En makro) vil have kopieret over i et andet ark. Problemet er at i det ark jeg vil sætte værdien ind i, har 52 uger repræsenteret i to kolonner, en med uge nr og en hvor værdien skal indsættes.
Det jeg gerne vil have er , at når man aktivere makroen, tager den værdien i ark 1 og indsætter i den  celle med det aktuelle uge nr.(Dvs den uge vi er i)
Jeg har helt styr på at få lavet den celle med aktuel uge nr mm, men er noget på bar bund om det er en VBA kode jeg skal bruge eller jeg kan lave en formel der klarer det her ...
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2023 - 15:19 #1
modtagercellen er fx ARK2!"C"&ISOUGE.NR(NU())+10
hvor +10 er offset til hvor uge 1 starter i ark2 (er 0 hvis uge 1 er i række 1)
og "C" er kolonnen med modtagerfelter
Avatar billede Tom K. Forsker
31. marts 2023 - 08:03 #2
Du kan bruge VBA-kode til at løse dette problem. Følg disse trin for at oprette makroen:

    Åbn dit Excel-ark og tryk på "Alt + F11" for at åbne Visual Basic Editor.
    Klik på "Indsæt" og vælg "Modul" for at oprette et nyt VBA-modul.
    I modulet skal du skrive følgende kode:

Sub IndsætVærdi()
    Dim UgeNr As Integer
    Dim Ark2 As Worksheet
    Dim Værdi As Variant

    ' Definer det aktuelle ugenummer
    UgeNr = WorksheetFunction.IsoWeekNum(Date)

    ' Definer det ark, hvor værdien skal indsættes
    Set Ark2 = Sheets("Ark2")

    ' Definer værdien, der skal indsættes
    Værdi = Sheets("Ark1").Range("A1").Value

    ' Find den celle, hvor værdien skal indsættes i Ark2
    Set Celle = Ark2.Range("A2:B53").Find(UgeNr, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)

    ' Indsæt værdien i den korrekte celle
    If Not Celle Is Nothing Then
        Celle.Offset(0, 1).Value = Værdi
    End If
End Sub

    Erstat "Ark1" med navnet på dit første ark og "Ark2" med navnet på dit andet ark.
    Gem makroen ved at klikke på "Filer" og derefter "Gem".
    Klik på "Filer" og derefter "Indstillinger".
    Klik på fanen "Tilpas båndet" og markér afkrydsningsfeltet ved siden af "Udvikler" i kolonnen "Hovedfaner".
    Klik på "OK" for at gemme indstillingerne.
    Gå tilbage til dit Excel-ark og klik på fanen "Udvikler".
    Klik på knappen "Indsæt værdi" for at køre makroen og indsætte værdien i den korrekte celle i Ark2 baseret på det aktuelle ugenummer.

Denne makro finder det aktuelle ugenummer og søger derefter i den angivne rækkevidde i Ark2 for at finde den celle, hvor værdien skal indsættes. Hvis ugenummeret findes i rækkevidden, indsætter makroen værdien i den næste kolonne. Hvis ugenummeret ikke findes, vil makroen ikke indsætte værdien.