Avatar billede hubertus Seniormester
06. marts 2023 - 11:10 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvad overser jeg i funktionen KolonneBogstav? (EXCEL)

Hej Eksperter
Håber at I kan hjælpe med nedenstående funktion,

Hvis kolNr = 30, så får jeg som forventet et resultat som er AD, men hvis  kolNr = 36, så er indholdet af KolonneBogstav blankt. Det burde være AJ.
Skriver jeg  Debug.Print KolonneBogstav + Chr(64 + 10) så er resultatet AJ.
hvad overser jeg?

Private Function KolonneBogstav(kolNr)
' Dim bogstav As String
    KolonneBogstav = ""

    If kolNr > 26 Then
        KolonneBogstav = "A"
        kolNr = kolNr - 26
    End If

    KolonneBogstav = KolonneBogstav + Chr(64 + kolNr)
End Function
Avatar billede jens48 Ekspert
06. marts 2023 - 12:27 #1
Din funktion virker OK her. Med en lille ændring, som vist nedenfor vil den virke for kolonner til og med ZZ (kolonne 702):

Private Function KolonneBogstav(kolNr)
    KolonneBogstav = ""

    If kolNr > 26 Then
        KolonneBogstav = Chr(64 + Int((kolNr - 1) / 26))
        kolNr = kolNr - 26 * Int((kolNr - 1) / 26)
    End If

KolonneBogstav = KolonneBogstav + Chr(64 + kolNr)
End Function
Avatar billede hubertus Seniormester
06. marts 2023 - 14:07 #2
Hej Jens

Hvis jeg anvender funktionen og stopper den lige inden den returnere KolonneBogstav, og holder musen over KolonneBogstav, så vises: KolonneBogstav= men ikke noget efter lighedstegnet.
indsættes:  KolonneBogstav + Chr(64 + kolNr) så får jeg nu: AJ.
Ved du hvorfor at jeg kun får KolonneBogstav=  , når musen holdes over variablen?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
06. marts 2023 - 14:10 #3
En enkelt linje kan gøre det:

KolonneBogstav =  = Replace(Cells(1, KolNr).Address(False, False), 1, vbNullString)

Vil virke med samtlige kolonner fra 1 til 16384 :-)
Avatar billede hubertus Seniormester
06. marts 2023 - 14:16 #4
UPS  rettelse

debug.print  KolonneBogstav + Chr(64 + kolNr) så får jeg nu: AJ.
Avatar billede jens48 Ekspert
06. marts 2023 - 14:55 #5
Hvordan virker det med Dans noget mere elegante øsning:

Private Function KolonneBogstav(kolNr)
  KolonneBogstav = Replace(Cells(1, kolNr).Address(False, False), 1, vbNullString)
End Function
Avatar billede hubertus Seniormester
06. marts 2023 - 20:16 #6
#5 den virker også fint mht. til output fra funktionen, men også her indeholder kolonneBogstav kun: kolonneBogstav =  , når musen holdes hen over variablen/funktionsnavnet. Jeg vil jo gerne forstå, hvorfor det er tilfældet i begge funktioner.
Avatar billede jens48 Ekspert
07. marts 2023 - 10:48 #7
Jeg forstår ikke hvad du gør, og kan derfor ikke give nogen forklaring
Avatar billede hubertus Seniormester
07. marts 2023 - 11:11 #8
Jeg løber koden igennem med F8 i editoren. Her kan jeg se indholdet af en variabel, når markøren holdes ovenpå variablen, når linjen er eksekveret. Gør jeg det når KolNr = 30, så kan jeg se at værdien for KolonneBogstav er "AD".  Hvis KolNr = 36 er  resultatet af KolonneBogstav + Chr(64 + 10:  bare KolonneBogstav =  og så ikke mere. Det er det som undre.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. marts 2023 - 11:46 #9
Hvis du ikke ønsker/gider benytte en makro funktion, kan du også lave det med en simpel regnearksformel:

=UDSKIFT(ADRESSE(1;MAKS(1;A1);4;1);1;"")

...hvor du indtaster kolonnenummeret i celle A1.

Celle A1 kan du naturligvis ændre til en anden celle, hvis du ønsker det.
Avatar billede hubertus Seniormester
13. marts 2023 - 11:44 #10
Jeg lukker den her, idet jeg jo har en løsning, Desværre uden en forklaring på, hvorfor jeg oplever det jeg gør.
Tak til Jens og Dan - God dag :-)