Avatar billede dane022 Seniormester
21. februar 2023 - 10:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tabel kopieret til Word med titel og alternativ tekst

Jeg har et Excel dokument der danner et brev i Word ud fra teksten i Excel. Som en del af teksten, er der også en tabel der kopieres med denne kode (udpluk):

Dim Lønoplysninger_tabel As Excel.Range
Lønoplysninger_tabel.Copy
        With Worddoc.Content
            .InsertParagraphAfter
            .Paragraphs.Last.Range.PasteExcelTable LinkedToExcel:=False, WordFormatting:=False, RTF:=False
            End With
        Application.CutCopyMode = False
        Wordapp.Selection.EndKey unit:=wdStory, Extend:=wdMove

Det fungerer fint. Dog mangler jeg at kunne angive tabellens titel og alternativ tekst jf. tilgængelighedsreglerne. Er der nogen der ved hvordan man gør det?
Avatar billede Keld Broe Seniormester
22. februar 2023 - 22:16 #1
Ja, du kan angive tabellens titel og alternativ tekst ved at tilføje yderligere egenskaber til tabellen. Her er en opdateret version af din kode, der inkluderer disse egenskaber:

Dim Lønoplysninger_tabel As Excel.Range
Dim TableTitle As String
Dim AltText As String

TableTitle = "Titel på tabellen"
AltText = "Alternativ tekst til tabellen"

Lønoplysninger_tabel.Copy
With Worddoc.Content
.InsertParagraphAfter
.Paragraphs.Last.Range.PasteExcelTable LinkedToExcel:=False, WordFormatting:=False, RTF:=False
With .Tables(.Tables.Count)
.Title = TableTitle
.Descr = AltText
End With
Application.CutCopyMode = False
Wordapp.Selection.EndKey unit:=wdStory, Extend:=wdMove

I dette eksempel er titlen på tabellen gemt i en variabel kaldet "TableTitle", og den alternative tekst er gemt i en variabel kaldet "AltText". Disse værdier tilføjes derefter som egenskaber til tabellen ved hjælp af ".Title" og ".Descr" metoderne. Du kan tilpasse disse variabelnavne og tekster efter dine behov.
Avatar billede dane022 Seniormester
23. februar 2023 - 08:14 #2
Tak, det virker
Avatar billede dane022 Seniormester
23. februar 2023 - 08:17 #3
Kender du for resten til en metode, så udfyldningsfarve fra Excel tabellen ikke kopieres med over i Word? Alt andet formatering må gerne kopieres