Avatar billede nu_igen Guru
01. februar 2023 - 17:07 Der er 5 kommentarer

Logge på nettet med et person unikt id og adgang?

Hvad skal der til for at vi hver især får en unik kode til ALT på internettet? Altså en id kode og en adgangskode? Det må da kunne lade sig gøre? I forvejen har vi jo et cpr. Nummer. Kunne der ikke hæftes både ID og en selvvalgt eller given kode til det?
I dag ville jeg hente medicin til min mand i en apotek boks i Coop. Jeg kan huske hans sidste cpr numre, Men hvem kan det, når der hentes medicin til en anden person?
På appen medicinkort ville jeg se om der var receptpligtig medicin til ham. Kunne ikke logge ind, det skulle ske med Nemid. Det kort havde jeg ikke lige ved hånden.
Altså, hvorfor kan vi ikke bruge en UNIK PERSONRELATERET adgangskode til Alt? (Offentligt, webshops osv.)
Avatar billede leif Seniormester
01. februar 2023 - 18:48 #1
Det du efterspørger ligger i princippet vel i MitID. Det som du sikkert løber ind i hele tiden er at der skal bruges mere end bare Brugernavn/Kode men også noget andet.

Hvis man nu kunne logge ind og give en total fuldmagt så du med dit eget MitID kunne logge ind som din mand ville det kunne løse meget.

Men, men, man kan i sin MitID app godt have flere brugere tilknyttet, fx havde jeg en overgang både min egen + min hustrus MitID i samme app så hvis jeg kendte hendes 6 cifret kode til App ville jeg kunne logge ind som hende på hvilket som helst site som understøtter MitID
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2023 - 20:26 #2
Selv om det kunne lade sig gøre, så er jeg ikke sikker på, det er ønskværdigt. Faktisk tror jeg, vi er bedre stillet uden.

Det hører til generel viden hos personer med kendskab til computere og internettet, at misbrug af CPR-numre, ID'er og adgangskoder er ret udbredt, og at disse oplysninger kan være ret lette at få fat i for mennesker med onde hensigter. Især CPR-nummeret bør befinde sig så få steder som overhovedet muligt.

Hvad angår medicin, så kan både jeg og min kone nøjes med at medbringe den andens sygesikringskort, hvis vi skal købe medicin til hinanden.
Avatar billede nu_igen Guru
01. februar 2023 - 22:39 #3
Tak for svaret Milter
Nu er det sådan at jeg kan hente medicin til min mand på apoteket bare ved at sige hans Cpr nummer og uden hans sygesikringsbevis. Det er anderledes når man afhenter i en APO-BOKS,  for afhentning får man en sms med en kode som indtastes sammen med et telefonnummer. Til sidst skal man indtaste de sidste fire cpr cifre fra medicinens modtager.
Jeg ved ikke hvor udbredt det er der hvor du bor, men os der har langt til nærmeste apotek har glæde af det.
Ja jeg kan forstå at mit spørgsmåls løsning sikkert ligger langt ude i fremtiden.
Da de fleste går med en mobil klistret på sig, kunne den måske erstattes af en chip en gang i fremtiden. 😵‍💫
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2023 - 09:14 #4
Prøv evt https://apopro.dk - så kan I samle en bestilling og få det sendt hjem til jer.
Jeg har dog ikke selv prøvet deres recept-behandling (er maksimalt på treo)
Avatar billede nu_igen Guru
02. februar 2023 - 09:59 #5
# tak for svaret. Det er endnu  dog nemmere at afhente på apotek eller i boksen.