Avatar billede martens Guru
18. januar 2023 - 14:18 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kan ikke summere værdier fra flere kolonner til én kolonne

Jeg har en forespørgsel, der grupperer data og tæller antallet af de enkelte grupperinger i 3 kolonner. Jeg vil gerne summere værdierne i de tre kolonner, således de står i en kolonne ( total ).

Men det virker ikke som jeg gerne vil have det til...

SQL :

SELECT KØTJ_Selected_Pool.Vehicle, q_AA.Vehicle, q_AA.AntalOfVehicle AS A, q_BB_.Vehicle, q_BB_.AntalOfVehicle AS B, q_CC.Vehicle, q_CC.AntalOfVehicle AS C, [q_AA.AntalOfVehicle] & [q_CC.AntalOfVehicle] & [q_BB_.AntalOfVehicle] AS [SUM], ([a]+[b]+[c]) AS total
FROM ((KØTJ_Selected_Pool LEFT JOIN q_BB_ ON KØTJ_Selected_Pool.Vehicle = q_BB_.Vehicle) LEFT JOIN q_AA ON KØTJ_Selected_Pool.Vehicle = q_AA.Vehicle) LEFT JOIN q_CC ON KØTJ_Selected_Pool.Vehicle = q_CC.Vehicle;

Det virker hvis der er en værdi i alle tre kolonner, men er der kun en værdi i a og b kommer der ikke noget resultat i "total"

Er der et klogt hoved, der kan hjælpe mig på rette vej....

mvh martens
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. januar 2023 - 14:28 #1
Er syntaxen ikke Sum(a+b+c) AS Total?
Avatar billede martens Guru
30. januar 2023 - 13:59 #2
Lige en lille opdatering på mit spørgsmål ...

Den løsning jeg kom til er denne :

Summen af kolonne A + B + C = D

D: (Nz([a];0)+Nz([b];0)+Nz([c];0))