Avatar billede chris13 Nybegynder
24. januar 2000 - 10:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

GEDCOM filer og Delphi

Da jeg på tænker at lave et slægtsforskningsprogram som en database
til astamning af travheste skal jeg have konverteret den database jeg
allerede har lavet.

Jeg har mulighed for at gemme databasen i et format der hedder GEDCOM.

Formatet bruges af flere slægtsforskningsprogrammer.

Jeg leder efter en rutine til Delphi 4 el. 5 som kan håndtere en sådan
GEDCOM fil, eller om hjælp til dette ?

mvh

Christian
daejml@post7.tele.dk
home7.inet.tele.dk/daejml/

Avatar billede sjensen Nybegynder
24. januar 2000 - 10:24 #1
Du skal bruge en ODBC driver til GedCOm database formatet. Den skal du oprette under ODBC-drivers i kontrol panel, ODBC og muligvis i BDEADMIN.

Herefter vil du kunne bruge formatet i dit D4 el. D5 program, hvis du indsætter ODBC navnet i DatabaseName property for hhv. Table eller Query.

sjensen
Avatar billede delphi Nybegynder
24. januar 2000 - 10:27 #2
Standarden "The GEDCOM Standard Release 5.5" kan du finde på http://www.gendex.com/gedcom55/55gctoc.htm sammen med en masse anden information.  Bl.a. ligger der her et program der konverterer GEDCOM til HTML.

Specielt chapter 2 i standarden er vigtig, idet det er her selve fil formatet er beskrevet.

NiP/Delphi
Avatar billede chris13 Nybegynder
24. januar 2000 - 10:43 #3
Skal jeg selv lave den ODBC driver eller kan man få fat i en GEDCOM ODBC driver et eller andet sted ?

mvh

Christian
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. januar 2000 - 11:32 #4
Jeg har checket lidt rundt og det ser ikke umiddelbart ud som om der findes en ODBC driver til Gedcom formatet. Til gengæld findes der en række beskrivelser af filformatet bl.a på den site Delphi's link henviser til. Datafil formater er en række linier med forskellige numre (Tags/Levels) i en flad fil, hvor relaterede linier tilsammen udgør en record.

Det vil med andre ord sige at du i dette tilfælde ikke behøver en ODBC driver, fordi det ikke er en database (i teknisk forstand) men en ganske almindelig sekventiel fil. (Textfile)

Det er således et spørgsmål om at lære formatet at kende (se Delphi's link) og så læse og skrive alm. tekstfiler. Det kræver noget arbejde at lave sådanne rutiner selv, men her er Delphi's (Borlands Delphi i dette tilfælde) Objectstruktur ideel, og at lave ind- og udlæserutiner til sådan en fil er lige efter Object-lærebogen.

Jeg er dog overbevist om at der allerede findes sådanne objecter, så spm. er om ikke du skulle prøve at skrive til Gendex og høre hvad de kan hjælpe med eller henvise til i denne retning.

sjensen
Avatar billede chris13 Nybegynder
24. januar 2000 - 11:35 #5
>sjensen> tak for hjælpen, jeg vil nu søge videre og prøve at lave nogle rutiner.

mvh

Christian
Avatar billede delphi Nybegynder
24. januar 2000 - 11:51 #6
SJensen> De 100 point fik du dæleme billigt...

NiP