Avatar billede kaalhtx Praktikant
04. november 2022 - 07:49 Der er 1 kommentar

Hjælp til SQL

Hejsa
Jeg har et problem, som jeg med min begrænsede SQL-viden ikke kan løse:
Jeg har 2 tabeller.
Tabel 1 indeholder et id-nummer og en adressekode.
Tabel 2 indeholder adressekode, postnummer, vejnavn, husnummer.

Jeg vil så gerne kunne slå et id-nummer op, hvor den så skal tage adressekoden og slå op i tabel 2, hvor den skal søge på adressefelterne (postnummer, vejnavn osv.). Ud fra dette får jeg så potentielt flere adressekoder, og jeg skal så have vist id-nummeret for hver af disse koder?
Hvordan dælen får jeg det fikset?

Håber det giver mening

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2022 - 13:47 #1
Du har et id og vil finde andre id som bor samme postnummer og vej?

SELECT ny1.id
FROM ((tabel1 gl1 JOIN tabel2 gl2 ON gl1.kode = gl2.kode)
            JOIN tabel2 ny2 ON ny2.postnummer = gl2.postnummer AND ny2.vejnavn = gl2.vejnavn)
            JOIN tabel1 ny1 ON ny1.kode = ny2.kode
WHERE gl1.id = X