Avatar billede tipman Juniormester
21. oktober 2022 - 10:18 Der er 6 kommentarer

PHP loop array fejl

Jeg har et $arr. Jeg looper genne dette array og udfører kode, når værdien i næste array value ændrer sig fra forrige værdi:
$i=0;
while($i<count($arr)){
  if($arr[$i]!==$arr[$i-1]){
    Noget kode her
  }
  $i++;
}

Problemet er i PHP8, at der kommer fejl da $arr[$i-1] ikke er defineret, når $i er 0.
Er der en måde at lave dette på, som ikke giver denne fejl i PHP8? Jeg kan jo lave en if sætning, når $i==0 og overnstående for kode for $i>0, men det er ikke særligt elegant.
Avatar billede acore Ekspert
21. oktober 2022 - 11:20 #1
Kan du ikke bare starte med

$i=1;

Hvs "noget" skal gøres for i=0, kan du lægge det uden for dit loop
Avatar billede tipman Juniormester
21. oktober 2022 - 11:39 #2
Det er bare ikke en elegant løsning at skulle lave speciel kode for i=0
Avatar billede acore Ekspert
21. oktober 2022 - 12:29 #3
Hvis det kode, der skal køres, er meningsfuld for i=0, kan du erstatte

if($arr[$i]!==$arr[$i-1]){

med

if($i=0 || $arr[$i]!==$arr[$i-1]){
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2022 - 16:28 #4
Der er forskellige måder at løse det på.

Men det er værd at bemærke at koden altid har været defekt. PHP 8 har ikke ændret betydningen af koden. PHP 8 har kun ændret niveauet for beskeden omkring problemet fra Notice til Warning.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2022 - 17:41 #5
Løsningen i #3 er vel den mest elegante hvis det er den ønskede logik.

Jeg har ofte brugt logikken:

$last_value = SOME_INVALID_VALUE;
et  loop typisk while men kunne også være for {
    if($current_value != $last_value) {
          do something
          $last_value = $current_value;
    }
Avatar billede Rune1983 Ekspert
24. oktober 2022 - 11:17 #6
Jeg har brugt denne form for opbygning. Fungere fint efter mit hoved.

for ($index = 0; $index < count($Arr); $index++) {
    if( isset($Arr[$index]) ){
        // Array data fundet.
        // Udfør kode

    }else{
        // Ingen array data
    }