Avatar billede KurtG Forsker
06. september 2022 - 19:41 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Delphi 5. Kan ikke compilere Graphics32

Jeg vil gerne prøve Graphics32 til kopiering af dele af et Image i forbindelse med forvrængning med JPEG.
I vejledningen på https://documentation.help/Graphics32/Installation.htm står der:
Unzip the files;
    Add location of main installation directory to Tools | Environment Options | Library | Library Path.
    Select File | Open... on the menu bar. Set Files of type to Delphi package source, locate and open GR32_DSGN_D5.dpk  (for Delphi5);
    A package editor window will appear. Click Compile, then click Install;

Jeg har udpakket filerne til: c:\Borland\Komponenter\ graphics32-1-9-1-fixes-r2148.
I Library Path har jeg indsat:
c:\Borland\Komponenter\ graphics32-1-9-1-fixes-r2148  og
c:\Borland\Komponenter\ graphics32-1-9-1-fixes-r2148\Packages
Den sidste for en sikkerheds skyld, da det er der GR32_DSGN_D5.dpk findes.
Ligeledes har jeg prøvet at tilføje \ i linjeslutningen.
Men jeg får hele tiden fejlmeldingen:
[Error] GR32.pas(471): Undeclared identifier: 'IInterface'
samt en del flere med Undeclared identifier.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. september 2022 - 10:44 #1
Det ser ud som om du har et mellemrum lige før "graphics". Det skal nok ikke være der.

c:\Borland\Komponenter\ graphics32-1-9-1-fixes-r2148\Packages
Avatar billede KurtG Forsker
07. september 2022 - 18:23 #2
Det ser sådan ud, men det er desværre en kopieringsfejl fra min side! UNDSKYLD.
Der er ikke noget ophold.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. september 2022 - 18:27 #3
Jeg har ikke anvendt Delphi i temmeligt mange år, så jeg har ikke flere ideer.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2022 - 19:33 #4
Et par tilfældige kommentarer:

1) D5 er meget gammel. Måske har vedligeholderne af dette bibliotek ikke testet seneste ændringer med D5.

2) IInterface er i System unit. Hvis GR32.pas ikke bruger den så kunne du jo prøve og tilføje den.

3) Jeg har faktisk en gammel Delphi installeret derhjemme men jeg tror at det er 7 ikke 5 (og jeg bruger mest Lazarus nu om dage).
Avatar billede KurtG Forsker
07. september 2022 - 23:51 #5
Det vil jeg kikke på.
Jeg forsøger mig i øjeblikket også med Lazarus, men når jeg forsøger at konvertere mine programmer fra D5, er der en forfærdelig masse ting, der skal rettes og jeg er ikke ferm til det.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2022 - 03:06 #6
D5 er fra 1999 - der er meget som har ændret sig på 23 år.
Avatar billede KurtG Forsker
08. september 2022 - 09:45 #7
Ja, det har jeg opdaget! Og jeg har lige vænnet mig til D5. :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2022 - 19:03 #8
Lazarus er kun 98% kompatibelt med Delphi og ikke altid helt stabilt.

Men for det meste virker det. Og det er nyt. Og det er gratis. Og fremtidige versioner er også gratis. Ikke så ringe endda som det hedder på jydsk.

Alternativt skulle du nok kigge på C#.
Avatar billede falster Ekspert
08. september 2022 - 22:31 #9
Et andet forslag. Delphi Community Edition.

https://www.embarcadero.com/products/delphi/starter

gratis til privat brug i et år. Så skal der installeres en ny (version).

Men det er - efter mening - ganske let. Og med det indbyggede værktøj "GetIt Package Manager" installerer man let mange af de de udvidelser, man er vant til. F.eks. Jedi Code Library og Jedi Visual Component Library.
Avatar billede KurtG Forsker
08. september 2022 - 23:53 #10
Jeg kikkede på det, men fandt ingen priser!
Jeg vil godt betale, men helst ikke flere tusinde kroner.
Hvad sker der efter et år?
Stopper den med at virke?
Avatar billede KurtG Forsker
09. september 2022 - 08:04 #11
Jeg fandt prisen på Prof.: 1700 Euro = ca. 12.750 kr.
Det er lige rigeligt til hobbybrug!
Avatar billede falster Ekspert
09. september 2022 - 12:30 #12
Delphi Community Edition er gratis, som jeg skrev.

Og det er tilladt - citat:

If you're an individual, you may use Delphi Community Edition to create apps for your own use and apps that you can sell until your revenue reaches US$5,000 per year.

Licensen gælder for et år. Så skal den fornys.

De gange jeg har gjort det, er det faldet sammen med, at der var en ny version.
Avatar billede falster Ekspert
09. september 2022 - 12:32 #13
Avatar billede KurtG Forsker
09. september 2022 - 13:17 #14
Det vil sige, at den godt nok skal fornys, men det koster ikke noget?
Så er den attraktiv.
Avatar billede KurtG Forsker
11. september 2022 - 19:36 #15
Jeg har hentet den og det virker fint.
Den beholder jeg, så vil I forhåbentlig i fremtiden sllippe for spørgsmål om D5!
Avatar billede KurtG Forsker
22. september 2022 - 16:59 #16
Nu har jeg leget med den et stykke tid, og det går rimeligt.
Men jeg har det problem, at jeg ikke kan finde ud af at installere en komponent til at rotere images (RotImg). Så der er jeg lige vidt.
"GetIt Package Manager" er det heller ikke lykkedes mig at finde!
I 'Multi-device application' er det muligt at rotere, men det indebærer tilsyneladende, at jeg skal starte programopbygningen forfra, og det er ret omfattende (og besværligt, da pictogrammerne ikke er umiddelbart genkendelige).

Vil nogen forklare mig, hvor jeg finder "GetIt Package Manager"?
Avatar billede KurtG Forsker
22. september 2022 - 17:00 #17
Selvfølgelig finder man det selv, når man beder nogen om hjælp.
Jeg har fundet "GetIt Package Manager".
Avatar billede KurtG Forsker
18. oktober 2022 - 17:04 #18
Nu har jeg brugt RAD 11.2 godt en måned og er for nogle dage siden blevet nødt til at installere en ny udgave.
Den udløber om 23 dage!
Kan det passe, at den allerede udløber efter en måned?
Avatar billede falster Ekspert
18. oktober 2022 - 17:57 #19
Måske har du hentet en "trial" af RAD 11.2. Og den er måske kun til rådighed i 30 dage.

Community Edition - se mit #13 - er stadig 10.4 så vidt jeg kan se.
Avatar billede falster Ekspert
18. oktober 2022 - 18:02 #20
Try RAD Studio FREE for 30 days

https://www.embarcadero.com/products/rad-studio/downloads

Den gratis - #13 - holder et år.
Avatar billede KurtG Forsker
18. oktober 2022 - 19:31 #21
Ja, det er 11.2, så det er derfor.
Jeg skifter ved næste opdatering.
Tak for hjælpen.