Avatar billede sdfh Nybegynder
30. august 2001 - 15:18 Der er 5 kommentarer

En service der går død efter nogle timer

Jeg er ved at lave et prgram der ftp\'er en masse filer op, og derefter sover den et par timer, vågner igen og starter forfra, men på en af serverne går den end efter nogle timer, men på alle de andre servere virker det fint.

(Jeg er ikke interesseret i svaret \"Det er serveren der er problemet!\" ja men hvordan kan det være at det kun er mit prog den maskine ikke vil køre. Og alle andre maskiner sagtens kan køre mit prog??)

Spørgsmålet er så :
Er der en af jer derude, der kan fortælle mig hvad man skal fokusere på når man programmere nt-services, hvad er der af faldgruber. Jeg bruger MSINET.ocx til at ftp med og NTSVC.ocx som serviceobj. Jeg bruger Doevents til at sove med fremfor kernel32\'s sleep og nedstiger directories rekursivt, er der nogen der kan fortælle mig noget .... hvad som helst om ovenstående komponenter/kommandoer/metoder i forhold til VB, jeg kan ikke se fejlen, men jeg er nu heller ikke erfaren på NT og service området.

Avatar billede cyb Nybegynder
30. august 2001 - 15:30 #1
Først og fremmest så programmere man ikke services i vb ;-) .. Nej detsvære er VB ikks så stabilt som ex. C++ så hvis du virkeligt vil have den til at køre stabilt vil jeg råde dig til at gribe en c++ bog.
Alternativt kan du prøve at tjekke at du altid frigiver de objecter du allokere (set x = nothing), da VB\'s egen garbage collector ikke er sælig grundig :-(
Du kan også lige tjekke at vb er den samme version på alle maskinerne - det sker ofte at man ikke få opdateret runtime miljøet.
Avatar billede mukke Nybegynder
30. august 2001 - 15:35 #2
hvad laver den når den går ned?

lav en speciel udgave til at teste på den berørte maskine, og lad den lave en detaljeret log.

Ud fra loggen er det jo ikke usandsynligt at du kan få et hint om hvad der går galt.
Avatar billede sdfh Nybegynder
30. august 2001 - 16:07 #3
Problemet er delvist at det ikke er en server jeg kan sidde ved, jeg skal maile filen der ned osv...
Plus at jeg aldrig får præcise fejlmeddelelser, jeg har en fin log, men det ser ud som om at programmet bare Crasher i stor stil, så jeg får aldrig noget rigtigt brugbart.

Til Cyb jeg har lige taget højde for den elendige garbage collector og jeg kan desværre ikke lave den i c++, da den ønskes lavet i VB .... bestilt og fastsat af andre!!!! Men ellers gode råd ;-)

Hvis den ikke kommer op at køre imorgen må jeg jo blotte min sammenbikset source, så kan det være at I dels får et billigt grin og samtidt hjælper mig!

TAk drenge
Avatar billede sdfh Nybegynder
31. august 2001 - 13:11 #4
Her er den fulde source!
Jeg ved det kan virke lidt uoverskueligt men ... kig på det...
Conf-filen skal existere for at de virker, men man kan bare udfylde default-configurationen i koden, og skrive end conf-filen

På forhånd tak fordi i gad at kigge på det..

Option Explicit \'Sets that all variables has to be declared/dimensioned
Dim strLocalRoot As String
Dim strRemoteRoot As String
Dim logName As String

Dim strUsername As String
Dim strPassword As String
Dim strRemoteServer As String

Dim findString As String
Dim replaceString As String
Dim indexDate As Date
Dim waitDate As Date
Dim nextIndexDate As Date

Dim lngPauseSeconds As Long

Dim logOn As Boolean
Dim firstTime As Boolean
Dim blnRun As Boolean

Private Sub Form_Load()
    \' The program tests if it should install/uninstall it self as a service, or if it have a bad input
    If Command = \"-install\" Then
        If NTService1.Install = True Then
            MsgBox NTService1.DisplayName & \" installed!\", vbOKOnly
        Else
            MsgBox NTService1.DisplayName & \" not installed!\", vbOKOnly
        End If
        End
    ElseIf Command = \"-uninstall\" Then
        If NTService1.Uninstall = True Then
            MsgBox NTService1.DisplayName & \" uninstalled!\", vbOKOnly
        Else
            MsgBox NTService1.DisplayName & \" not uninstalled!\", vbOKOnly
        End If
        End
    ElseIf Command <> \"\" Then
        MsgBox \"Bad input!\", vbOKOnly
        End
    End If
    \' ... otherwise it starts it starts the service
    NTService1.StartService

    \' default configuration (get overritten by the conf-file)
    strLocalRoot = \"c:\\testdir\"
    strRemoteRoot = \"/testdir\"
    logName = \"c:\\AUploadLog\" & Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(CStr(Now), \" \", \"\"), \"/\", \"\"), \"\\\", \"\"), \":\", \"\"), \"-\", \"\") & \".txt\"
    lngPauseSeconds = 3600
    strUsername = \"MyUserName\"
    strPassword = \"MyPassword\"
    strRemoteServer = \"www.theremoteserver.com\"
    firstTime = True
    blnRun = True
    logOn = False
    findString = \"FindThisString\"
    replaceString = \"AndReplaceItWithThis\"

    nextIndexDate = Now
    \' neverending loop
    While True = True
        getConfiguration
        indexDate = nextIndexDate
        nextIndexDate = Now
        \' if firstTime = true then the program forces everything in the specified directory else only updates
        If firstTime = True Then
            firstTime = False
            \' forced transfer
            traverseFolder strLocalRoot, strRemoteRoot, True, indexDate
        Else
            \' only updates
            traverseFolder strLocalRoot, strRemoteRoot, False, indexDate
        End If

        \' waiting routine
        waitDate = Now
        While CLng(DateDiff(\"s\", waitDate, Now)) < lngPauseSeconds And blnRun = True
            DoEvents
        Wend
        DoEvents
    Wend
End Sub

Sub traverseFolder(localDir As String, remoteDir As String, forceTransfer As Boolean, controlDate As Date)
    Dim objFs, objF, objDir, aFiles, aFolders, objFile, objfolder
    Dim intDataDiffLastCreated, intDataDiffLastModified, intDataDiffMaxLastModified As Integer
    Dim errorScope As String
    Dim tempForceTransfer As Boolean
    Dim blnExeptionOccured As Boolean

On Error GoTo traverseFolder_error_handler \' when a error occures the procedure executes the errorhandler specified in the end of the procedure

    tempForceTransfer = forceTransfer
    blnExeptionOccured = False

    \' test for a connection within 600 seconds from program startup, if failure the program stops further uploads and go to sleep
    If getConnected(600) = False Then
        writeLog Now & \" Servicen kunne ikke få forbindelse til ftp serveren, og venter derfor en periode\"
        firstTime = True
        Exit Sub
    End If

    \' errorScope is only used to see where in the procedure an error occures with a simpel description
    errorScope = \"Start af TraverseFolder\"

    If blnRun = True Then
        Set objFs = CreateObject(\"Scripting.FileSystemObject\")
        Set objDir = objFs.GetFolder(localDir)
        Set objFs = Nothing

        errorScope = \"Test om dir findes remote\"

        \' testing if the remote directory exists
        If Trim(remoteDir) <> \"\" Then
            If sendFtpCmd(\"CD \"\"\" & remoteDir & \"\"\"\") <> 0 Then
                \' ..if not try to make it
                writeLog Now & \" Folderen \" & remoteDir & \" eksisterede ikke, prøver at oprette det\"
                If sendFtpCmd(\"MKDIR  \"\"\" & remoteDir & \"\"\"\") = 0 Then
                    writeLog Now & \" Folderen \" & remoteDir & \" blev oprettet\"
                    tempForceTransfer = True
                Else
                    \' ... else write an error in the log
                    writeLog Now & \" Folderen \" & remoteDir & \" eksisterede ikke og blev ikke oprettet\"
                    blnExeptionOccured = True
                    firstTime = True
                End If
        \' if wasn\'t created there is no need to try upload the files and subfolders
        If blnExeptionOccured = False Then
            Set aFiles = objDir.Files

errorScope = \"Gennemløb af filer\"

            \' for each file in the current local directory
            For Each objFile In aFiles
                \' ... find how many seconds ago the file last were modified or created
                intDataDiffLastCreated = CLng(DateDiff(\"s\", objFile.DateCreated, Now))
                intDataDiffLastModified = CLng(DateDiff(\"s\", objFile.DateLastModified, Now))
                \' .. and find the number of seconds since bigenning of the previous run to compare it to
                intDataDiffMaxLastModified = CLng(DateDiff(\"s\", controlDate, Now) + 30)
                \' if the file has been created or modified since the start of the previous run (or the force boolean is true) upload the file
                If intDataDiffLastCreated < intDataDiffMaxLastModified Or intDataDiffLastModified < intDataDiffMaxLastModified Or tempForceTransfer = True Then
                    sendFile localDir & \"\\\" & objFile.Name, remoteDir & \"/\" & objFile.Name
                    DoEvents
                End If
            Next
            Set aFiles = Nothing

errorScope = \"Gennemløb af foldere\"

            Set aFolders = objDir.Subfolders
            Set objDir = Nothing
            \' for each folder in the current local directory
            For Each objfolder In aFolders
                \' ... do the same as were done to the current local directory
                traverseFolder localDir & \"\\\" & objfolder.Name, remoteDir & \"/\" & objfolder.Name, tempForceTransfer, controlDate
            Next
            Set aFolders = Nothing
        End If
    DoEvents
Exit Sub

traverseFolder_error_handler:
    writeLog Now & \" Error \" & Err.Number & Err.Description
    writeLog Now & \" \" & \"traverseFolder_error_handler, errorScope=\" & errorScope
    writeLog Now & \" \'\" & remoteDir & \"\'\"
    firstTime = True
End Sub

Sub sendFile(sourceFile As String, destinationFile As String)
    Dim objFs, objFSource, objFDestination, strSourceContent, strSourceContentRep
    Dim errorScope As String

On Error GoTo sendFile_error_handler \' u know what this means

    \' .. this too
    errorScope = \"Start af funktion\"

    If blnRun = True Then
        \' copy the relevant file in to a temporary file
        Set objFs = CreateObject(\"Scripting.FileSystemObject\")
        objFs.CopyFile sourceFile, sourceFile & \"_temp\", True
        SetAttr sourceFile & \"_temp\", vbNormal

        errorScope = \"Replacement i fil indhold\"

        \' if the relevant file is a text file search and replace the content and then clear and save the content into the temporary file
        If InStr(1, sourceFile, \".asp\", vbTextCompare) <> 0 Or InStr(1, sourceFile, \".htm\", vbTextCompare) <> 0 Or InStr(1, sourceFile, \".txt\", vbTextCompare) <> 0 Then
            Set objFDestination = objFs.OpenTextFile(sourceFile & \"_temp\", 2, -2)
            Set objFSource = objFs.OpenTextFile(sourceFile, 1, 0)
            If objFSource.AtEndOfStream <> True Then
                strSourceContent = objFSource.ReadAll
            Else
                strSourceContent = \"\"
            End If
            If Trim(strSourceContent) <> \"\" Then
                strSourceContentRep = Replace(strSourceContent, findString, replaceString, 1, -1, vbTextCompare)
            Else
                strSourceContentRep = \"\"
            End If
            objFDestination.Write (strSourceContentRep)
            objFDestination.Close
        End If

        errorScope = \"Afsending af fil\"

        \' put the temporary file to the remote server, but use the original name
        If sendFtpCmd(\"PUT \"\"\" & sourceFile & \"_temp\" & \"\"\" \"\"\" & destinationFile & \"\"\"\") <> 0 Then
            writeLog Now & \" Overførselen \" & sourceFile & \"->\" & destinationFile & \" mislykkedes\"
            firstTime = True
        End If

        \' remove the temporary file
        objFs.DeleteFile sourceFile & \"_temp\", 1
        DoEvents
    End If
    DoEvents
Exit Sub
sendFile_error_handler:
    writeLog Now & \" Error: \" & Err.Number & Err.Description
    writeLog Now & \" \" & \"sendFile_error_handler, errorScope=\" & errorScope
    writeLog Now & \" \'\" & destinationFile & \"\'\"
    firstTime = True
End Sub

Sub writeLog(strLogginMessage As String)
    Dim fs, f
    If logOn = True Then
        Set fs = CreateObject(\"Scripting.FileSystemObject\")
        Set f = fs.OpenTextFile(logName, 8, True)
        f.Write (strLogginMessage & vbCrLf)
        f.Close
    End If
    DoEvents
End Sub

Function getConnected(lngTimeOutSeconds As Long)
    Dim dateStart As Date
On Error GoTo getConnected_error_handler
    dateStart = Now
    While CLng(DateDiff(\"s\", dateStart, Now)) < lngTimeOutSeconds And sendFtpCmd(\"PWD\") <> 0
        DoEvents
    Wend
    DoEvents
    If sendFtpCmd(\"PWD\") = 0 Then
        getConnected = True
    Else
        getConnected = False
    End If
    DoEvents
Exit Function
getConnected_error_handler:
    writeLog Now & \" Error: \" & Err.Number & \" \" & Err.Description
    writeLog Now & \" \" & \"getConnected_error_handler\"
End Function

Function sendFtpCmd(ftpCmd As String)
    Dim feedBack As Long
On Error GoTo errorHndl
    While Inet1.StillExecuting = True
        DoEvents
    Wend
    \' connect to ftp-server
    Inet1.URL = \"ftp://\" & strRemoteServer
    Inet1.UserName = strUsername
    Inet1.Password = strPassword
    Inet1.Execute , ftpCmd
    While Inet1.StillExecuting = True
        DoEvents
    Wend
    feedBack = Inet1.ResponseCode
    \' disconnect from ftp-server
    Inet1.Execute , \"QUIT\"
    sendFtpCmd = feedBack
    DoEvents
Exit Function
errorHndl:
    writeLog Now & \" Error: \" & \" \" & Err.Number & Err.Description
    writeLog Now & \" FTP: \" & CStr(Inet1.ResponseCode) & \" \" & Inet1.ResponseInfo
    writeLog Now & \" FTP: \" & ftpCmd & \" failed\"
    Err.Clear
    sendFtpCmd = 1000
End Function

Sub getConfiguration()
    Dim fs, f
    Dim strLine As String
    Dim strParameter As String
    Dim strValue As String
    Set fs = CreateObject(\"Scripting.FileSystemObject\")
    Set f = fs.OpenTextFile(\"C:\\upload_extranet\\conf.txt\", 1, False)
    Set fs = Nothing
    Do
        strLine = f.ReadLine
        If LCase(Trim(strLine)) <> \"end\" Then
            strParameter = Mid(strLine, InStr(1, strLine, \"[\") + 1, InStr(1, strLine, \"]\") - InStr(1, strLine, \"[\") - 1)
            strValue = Mid(strLine, InStrRev(strLine, \"[\") + 1, InStrRev(strLine, \"]\") - InStrRev(strLine, \"[\") - 1)
            Select Case LCase(strParameter)
                Case \"strlocalroot\"
                    strLocalRoot = CStr(strValue)
                Case \"strremoteroot\"
                    strRemoteRoot = CStr(strValue)
                Case \"lngpauseseconds\"
                    lngPauseSeconds = CLng(strValue)
                Case \"logon\"
                    logOn = CBool(strValue)
                Case \"logname\"
                    logName = Replace(CStr(strValue), \"(_DATE_)\", Replace(Replace(Replace(Replace(Replace(CStr(Now), \" \", \"\"), \"/\", \"\"), \"\\\", \"\"), \":\", \"\"), \"-\", \"\"))
                Case \"findstring\"
                    findString = CStr(strValue)
                Case \"replacestring\"
                    replaceString = CStr(strValue)
                Case \"username\"
                    strUsername = CStr(strValue)
                Case \"password\"
                    strPassword = CStr(strValue)
                Case \"remoteserver\"
                    strRemoteServer = CStr(strValue)
            End Select
        End If
    Loop While LCase(Trim(strLine)) <> \"end\"
    f.Close
    Set f = Nothing
End Sub
Private Sub NTService1_Start(Success As Boolean)
On Error GoTo service_start_error_handler
    blnRun = True
    Success = True
Exit Sub
service_start_error_handler:
    writeLog Now & \" \" & \"service_start_error_handler\"
End Sub
Private Sub NTService1_Stop()
On Error GoTo service_stop_error_handler
        blnRun = False
        Unload Me
Exit Sub
service_stop_error_handler:
    writeLog Now & \" \" & \"service_stop_error_handler\"
End Sub
Avatar billede sdfh Nybegynder
31. august 2001 - 13:15 #5
Forresten er variablen logOn en bool der fortæller mig om der skal skrives i en logfil eller ej....sæt den til true så er der log på