Avatar billede joppe Nybegynder
30. august 2001 - 14:53 Der er 10 kommentarer

HTML mail kontra Plain Text!

er der nogen der har et overblik over hvor mange emailprogrammer (både web og klient), der er istand til at modtage HTML mails (%)

eller er det alternativt muligt at sende en mail ud, både som HTML og plain Text, hvorefter klienten vil modtage den ver. som det respektive email-prog. kan håndtere??
Avatar billede netsrac Praktikant
30. august 2001 - 14:57 #1
Jep det er muligt både at sende som plain text og html mail, hvis du bruger jmail ?

Bruger du jmail:

jmail.body = \"plain text email\"
jmail.HTMLbody = \"<b>html email</b>\"
30. august 2001 - 15:00 #2
ang. hvor mange der kan læse HTML mail´s:
http://www.estrategi.dk/artikkel.asp?articlesID=224

/def
Avatar billede joppe Nybegynder
30. august 2001 - 15:14 #3
Hej Carsten!

Vil Klienten så selv vælge hvilken Text eller HTML den vil modtage, det nytter jo ikke rigtigt hvis man modtager det samme content 2 gange?

Avatar billede cyb Nybegynder
30. august 2001 - 15:23 #4
Ja, det er muligt at sende en mail så den vil komme i både HTML, plaintext og for den sags skyld også andre formater. Du skal bare være opmærksom på at hvis mailklienten ikke kan modtage plaintext mails så er det somregl fordi klienten ikke kan decode MIME, hvilket vil medføre at mailen vil se ud som en ordenligt blanding underlige tal for klienten - det er dog stadig muligt at læse noget af mailen - det der står med plain text.
Det eneste sikre er altid at maile som plaintext, men det er utroligt få mailklienter der ikke kan modtage HTML mails den dag idag.
Avatar billede joppe Nybegynder
30. august 2001 - 15:31 #5
cyb ---> hvordan vælger Klienten så hvilken af de formater den modtager, den vil vise??

eks:
jmail.body = \"plain text email\"
jmail.HTMLbody = \"<b>html email</b>\"

Hvis vi har en klient der kun kan modtage Plain text, vil den så kun vise - Plain text??

hvis vi har en klient der kan modtage plain text & Html mails vil den så kun vise HTML texten??
Avatar billede cyb Nybegynder
30. august 2001 - 15:43 #6
Det er default sadt op i de fleste emailprogrammer. I Outlook Express (og mange andre clienter jeg har set) er det somregl sadt op til at vise HTML som default, men nogle mailklient programmer kan sættes op til ikke at vise HTML selvom det er sendt med da der kan være skadelige scripts i hvis clienten benytter IE til at vise HTML.
Avatar billede cyb Nybegynder
30. august 2001 - 15:44 #7
>> hvis vi har en klient der kan modtage plain text & Html mails vil den så kun vise HTML texten??

Ja, det vil Outlook i hvertfald (så hvidt jeg husker det), der er nogle klienter der kan vise de andre versioner (Plain Text osv.) hvis du ønsker det.
Avatar billede netsrac Praktikant
30. august 2001 - 17:32 #8
Det er min erfaring at sender du både plain tekst og html mail, så vil dem der kan se HTML kun se HTML mailen og andre vil se plain text delen.
Avatar billede cyb Nybegynder
01. oktober 2001 - 08:54 #9
Er vi ikke ved at være færdige med det her spørgsmål Joppe ?
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2002 - 15:59 #10
Hvad så hvis man udsender HTML ved hjælp af : JMail.GetMessageBodyFromURL("url").
Og hvis man så vil have at dem der IKKE kan modtage HTML, skal vises plaintext ???