Avatar billede Mik2000 Professor
08. juli 2022 - 18:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sitemap i robots.txt

Jeg arbejder på et system som lægges ud til flere domæner via Github (Plesk)
Det fungerer fint.

Også robots.txt bliver lagt med ud der - og det skal den helst da der er ændringer somme tider, og den dermed kommer med når man opretter en ny

Problemet:
I robots.txt skal man have et link til sitemap
Sitemap: http://www.example.com/sitemap.php
Sitemap er i mit eksempel en PHP fil og vil derfor gerne kunne linke til den, og derudover forbedrer det SEO

Problemet er bare at det skal være et absolute link med fuld URL og ikke bare et relativt

Det giver problemer da det samme system jo sendes til flere domæner, og en det skal være en txt fil - så den absolute url er forskellig fra domæne til domæne

Har du nogle smarte løsningsforslag som:
- Ikke påvirker sikkerhed
- Gør at man kan få rigtig link i txt filen
- Gør at den stadig kan være med i github og opdateres/oprettes den vej

Jeg tænkte på noget med at manipulerer den efter med PHP - men hvornår skulle man gøre det så man sikrer den altid er der og ikke kører f.eks. hver 10. minut døgnet rundt - og er det sikkert nok

Er det overhovedet muligt, og hvis ikke hvad vil du så gøre i samme situation?
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
31. juli 2022 - 23:54 #1
Kunne det være en løsning, at du indbygger en rutine i dit system, som tjekker indholdet af robots.txt - og hvis indholdet at filen indeholder "example.com", så skal filen tilrettes med det korrekte domænenavn via php og gemmes igen?
Rutinen, der tjekker robots.txt kan være en del af et opstartsscript eller kan køre hver gang en række andre rutiner kører.
Eller kan du ændre serverens konfiguration, så txt filer bliver håndteret af php fortolkeren og dermed bliver robots.txt fortolket dynamisk, som hvis den hed robots.php ?
Avatar billede Mik2000 Professor
01. august 2022 - 12:09 #2
Den sidste del kunne især være interessant - har du noget materiale på det for kan ikke lige finde noget når jeg søger (men ved heller ikke om jeg søger på det rigtige)
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
01. august 2022 - 12:21 #3
Prøv at se nærmere på Mod Rewrite modulet.
Her er nogle eksempler, som nok minder om det, du gerne vil opnå:
https://stackoverflow.com/questions/18626916/using-apache-mod-rewrite-to-send-all-requests-to-a-file
Og her er noget mere generelt:
https://phoenixnap.com/kb/mod-rewrite