Avatar billede Claus Mester
29. juni 2022 - 15:08 Der er 5 kommentarer

Pludselig mange spam mails - Subscription Spam

Hvordan løser jeg det her bedst og smartest?

Som overskriften siger, modtager jeg pludselig en betragtelig mængde spam i min Indbakke i gmail. Mange omkring tilmelding til nyhedsbreve jeg ikke har tilmeldt mig, en del salgsannoncer, nogle med erotiske annoncer osv.

Jeg har lige været ude og rejse, og har mistanke om at nogle oplysninger er blevet opsnappet her.

Jeg mistænker derfor et såkaldt subscription spam attack (iflg. Prof. Google). Men har ikke været i stand til at finde en reel løsning på mit problem.

Jeg har ikke reageret på de mistænkelige mails, fx afmeldt nyhedsbreve, og jeg har ikke klikket på links eller fjernet dem til min spam folder endnu.

Jeg ville sætte kæmpestor pris på assistance!!!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. juni 2022 - 15:36 #1
Der er ikke rigtig noget du selv kan gøre, andet end at markere dem som spam-mail.

Jeg får dagligt 20-40 spammails i min spam-mappe. En gang om måneden skimmer jeg dem for at se om der skulle være nogen reelle imellem - det er der heldigvis sjældent.

Men skal du stoppe spammails, skal du have fat på dem der sender dem. Det kan du ikke, så her har du tabt. Det eneste du kan gøre er at markere mails som spam, og så undlade at kigge i spam-mappen dagligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. juni 2022 - 15:40 #2
..Et PS - hvis du får et uønsket nyhedsbrev i din indbakke, og markerer den som spam, så giver Google dig muligheden for at afmelde... - det gør google med "kendte" nyhedsbreve, så en eventuel fejlagtig tilmelding vil automatisk blive afmeldt. Og er det ikke muligt, havner nyhedsbrevet fremover i spam-mappen...

Jeg har en mailadresse der desværre ligger tæt op af mange andre mailadresser, så det sker ganske ofte at folk ved en fejl kommer til at angive min mailadresse diverse steder - her fungerer googles "afmeld nyhedsbrev og send til spam" funktion fortrinligt - det er sjældent jeg ser de afmeldte nyhedsbreve igen i min spammappe.
Avatar billede Claus Mester
29. juni 2022 - 15:52 #3
Tak for svar, ole_madsen, som jeg har noteret mig.

Min daglige spammængde plejer også at ligge på ml 20-50.
Mit nværende antal spam mails, bare i dag, ligger på omkring 6-700.

Jeg har læst mig frem til, at afmelding af nyhedsbrev og andre former for reaktion, kan bekræfte spammer i, at dette er en legit konto som kan udnyttes og evt sælges. Er det ikke bedst at undlade at afmelde i det hele taget?

Og hvordan sikre jeg mig, eller finder ud af, hvad det er for ondsindede planer spammeren har, som han evt forsøger at dække over (nævnt som årsag på diverse sikkerhedssites) - så jeg måske kan reagere i tide og forhindre det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. juni 2022 - 16:04 #4
Hvis mailen havner direkte i spam og giver udtryk af at være et nyhedsbrev, skal du endelig ikke klikke på noget. For nej, så er det givetvis et phishingforsøg.

Men hvis Googles bot spørger om du vil afmelde, kan du roligt gøre det.

Og igen - vil du spammails til livs, må du spørge spammeren hvad der kan få ham til at stoppe. Og det kan du ikke - så desværre, der er ikke noget du kan gøre.

....andet end at vente - jævnligt får man nakket et spamsite, og så daler mængden af spammails igen...

Hvad er det du vil forhindre? - en spam/phishingmail er jo ikke andet end et forsøg på at få dig til at reagere. Det er du i gang med nu :-) - så læn dig tilbage og ignorer dem.
Avatar billede Claus Mester
29. juni 2022 - 16:56 #5
Sejr! Fandt sgu nålen i høstakken. Det lykkedes mig rent faktisk at spore den mail spammeren formentlig forsøgte at skjule. En bekræftelsesmail fra Apple på køb. H*n havde købt den nye iphone på min bekostning i apple store. Heldet var mig, idet de ikke havde den på lager, eller noget, så den var ikke blevet sendt og jeg derfor ikke opkrævet endnu. Jeg har nu haft kontakt med apple og annulleret ordren, samt selvfølgelig ændret koden. Nu håber jeg bare ikke der er noget jeg har overset!!

Alle de andre spammails ryger i spam mappen.