Avatar billede Smilewithyou33 Juniormester
01. februar 2022 - 10:06 Der er 8 kommentarer

Omregning af pixels til cm

Jeg har lige fundet dette et andet sted på nettet. Jeg kan simpelt hen ikke finde ud af, hvordan dette er regnet ud... er der nogen der kan det?

"Her anbefales det, at dine fotos er max 60 cm pr. 1000 pixels.
En Iphone 7 har eksempelvis et 12 MB kamera svarende til ca. 4000x3000 pixels. Omregnet så vil et foto som dette kunne fylde 240x180 cm på din fotoplakat/fotocollage, hvilket er fint."

Altså hvis man har et foto på 4000x3000px - hvordan er regnestykket så, så jeg finder ud af, hvor stort fotoet bliver i cm?
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. februar 2022 - 11:07 #1
Hvis du skal gå efter den, så er det jo bare at gange med pixel 0,06 for at få cm.
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. februar 2022 - 11:09 #2
Når jeg bruger Photoshop ser det således ud! https://ibb.co/VHWBNC8
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. februar 2022 - 11:20 #3
Det er så også afhængig af hvilken opløsning du anvender.  https://ibb.co/4Wk3jCj
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2022 - 11:47 #4
Du skriver: "Altså hvis man har et foto på 4000x3000px - hvordan er regnestykket så, så jeg finder ud af, hvor stort fotoet bliver i cm?"

Det kommer an på, hvilken DPI billedet har. DPI står for "dots per inch" og er en indlejret "besked" i billedet til printeren om, hvor mange punkter et billede skal printes med på papiret. Det kan også udtrykkes som punkter per centimeter ved en omregning fra tommer til centimeter. Et billede på 4000x3000 pixels vil med en DPI på 300 fylde 13,333x10 tommer, eller, omregnet til centimeter, 33,86x25,4.

http://www.apsigen.dk/kursusemner/teori/oplosning.pdf

Altså, jo større DPI, jo større kvalitet men mindre billede. Normalt siger man, at et billede skal have en DPI på 300 for at kunne printes i god kvalitet, men der er et par andre ting, der spiller ind. Hvis billedet er superskarpt, kan man gå helt ned til omkring 200, hvis man ikke er alt for kræsen. Derudover spiller betragtningsafstanden ind. De 300 DPI gælder for et billede, man ser tæt på, altså f.eks. holder i hånden. Hvis et billede skal betragtes på afstand kan man også benytte en langt lavere DPI, fordi øjet ikke formår at fatte detaljer på lang afstand.

https://miclarsen.dk/betragtningsafstand-og-dpi/
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2022 - 19:45 #5
Hvor har du fundet den anbefaling, du skriver om i dit spørgsmål?

Og hvad er det egentlig, du gerne vil? Skal du have et af dine egne billeder printet ud på en plakat, eller hvad ...?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
01. februar 2022 - 22:45 #6
Et digitalt fotos opløsning er dets pixels, glem alt om DPI og PPI.
Hvis du kan printe 60 cm pr. 1000 pixels og billeder er 4000 x 3000 pixels er det nemt at regne ud
4 x 60 cm og 3 x 60 cm dvs. 240 x 180 cm.
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2022 - 23:37 #7
#6.

Denne del af teksten i spørgsmålet:  "Max 60 cm pr. 1000 pixels. En iphone 7 har eksempelvis et 12 MP kamera svarende til ca. 4000x3000 pixels. Max for dette er derved 240x180 cm."

... stammer med næsten 100% sikkerhed herfra:

https://www.illux.dk/print-med-dit-foto/foto-paa-plakat/
Avatar billede Freebooter Mester
02. december 2022 - 11:07 #8
Den korte version
Bredde i pixels / 1000 * 60 = Bredde i cm
Højde i pixels / 1000 * 60 = Højde i cm
Dit eksempel på 4000x3000 pixels bliver ca 240x180 cm stort

Yderligere info:
1000px på 60cm = ca. 42dpi