Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
09. november 2021 - 19:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Import af simpel xml-fil til Access (ikke fra menu)

Jeg har ledt og ledt, men jeg kan ikke finde en metode til at importere en simpel xml-fil til en tabel i Access. Jeg mener ikke via menu, men gennem  funktioner/procedurer. Any clues? Alternativt kan jeg måske konvertere fra xml til csv først og derefter linke til csv-filen. Hvad synes du?
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2021 - 20:33 #1
Heres a simple example https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/access.application.importxml

EG: Access.Application.ImportXML "D:\ImportTest.xml", acAppendData
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
09. november 2021 - 20:55 #2
Hmm - det virker ikke. Filen kommer ikke ind som tabel. Og den findes, som du ser her:
Open "q:\delme.xml" For Random As 1: Close 1: Application.ImportXML "q:\delme.xml", acAppendData
Der sker ingenting. Skal det eksekveres eller lukkes el.lign?
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2021 - 21:15 #3
"Der sker ingenting. Skal det eksekveres eller lukkes el.lign? "???

Not sure what you are doing, biut try making a simple function similar to this.

Function XMLtoTable()

    Access.Application.ImportXML "q:\delme.xml", acAppendData, acAppendData

    MsgBox ("done")

End Function
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2021 - 21:16 #4
Only one acAppendData required ;-)
Access.Application.ImportXML "q:\delme.xml", acAppendData
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2021 - 21:28 #5
Maybe an example of your xml might help
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
09. november 2021 - 21:33 #6
Arrh. Jeg læste som at filnavnet, her delme, lagde navn til tabellen, men det er først i indholdet, at det defineres, her salg. Det er jo egentlig nok også bedst!
Så dit link og dit eksempel har virket hele tiden :-)
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2021 - 09:08 #7
Not sure if it would work if XML was more complex and/or XSD was used too. But great it worked for you ;-)