Avatar billede anthony Nybegynder
29. august 2001 - 21:13 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Bundling af netkort

Jeg søger nogle gode howto\'s som kan fortælle mig hvordan jeg kan bundle netkort i FreeBSD (load balancing), altså 2x 100mbit!!!
Jeg har enten 2x Intel Pro/100+ eller 2x 3Com905B.
Hvad kan jeg bruge til det?
Har også læst at man kan få netkort (3c980) som kan bundle uden nogen særlig switch.
Jeg er på helt bar bund, så alle gode råd er velkomne!! På forhånd tak

/Jonatan
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2001 - 10:48 #1
ved ikke om jeg får problemet løst, men det er vel lidt det samme vi vil !!
Avatar billede anthony Nybegynder
30. august 2001 - 12:39 #2
Jones: vil gerne høre fra dig hvis du får det til at virke!
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2001 - 13:14 #3
Avatar billede jones Nybegynder
30. august 2001 - 13:15 #4
jeg glemte at linke til det spørgsmål jeg havde !!! jeg ved du skal havde det til at virke under freeBSD, men det er jo lidt samme teknologi !
Avatar billede kapsel Nybegynder
05. september 2001 - 21:27 #5
Jeg har haft det gjort i Linux, det virkede glimrende, kræver dog du har en switch som understøtter truncking, og at dine diske er hurtige nok. Mht. FreeBSD ved jeg ikke helt om det kan lade sig gøre, men det vil jeg da tro - jeg vender tilbage..
Avatar billede kapsel Nybegynder
05. september 2001 - 21:28 #6
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2001 - 10:25 #7
Kan de linux folk ikke forstå at deres råd ikke virker i FreeBSD
Avatar billede kapsel Nybegynder
02. oktober 2001 - 16:03 #8
skwat, Jo, jeg sagde bare det virkede i linux.
Avatar billede fede_ged Nybegynder
23. oktober 2001 - 18:48 #9
jeg har også efterlyst hvordan man laver noget NLB eller bonding hvis det skal være nix sproget vi skal bruge .. men har du(anthony) et link eller noget doc på at de der 3c980 ikke behøver en trunk for det er jo til pis at de skal det .. så ryger der jo lige en båndegård i svider tillæg!!
Avatar billede cybermike Nybegynder
19. december 2001 - 14:34 #10
Jeg kan ikke helt forstå at det kræver specielt netværks udstyr.

a> Du vil sjældent se én maskine som bruger alle udbudte 200mbit
b> switchen burde kunne acceptere at der findes to veje til samme netkort
c> det må være muligt at styre trafiken til forskellige porte uden at programmere switchen.

Jeg har selv 2 switche som undstøtter trunking med op til 4 porte men det fede ryger ligsom af det så hvis man skal bruge 4 ledninger mere for at køre videre til næste switch.

Vi plejer at hive en ledning ud til hver switch (når vi har tyve switche sat til gør vi det selvfølgelig ikke).
Hver switch kører så sit eget segment af netværket 10.0.1.x, 10.0.2.x osv. så har serveren en ip (og et stik) på hvert netværk. Så har vi en router som fungere som backbone og router mellem de 4-6 netværks segmenter. (vi har altid kun 4 netkort i serveren for de sidste 2 switche er kun 10 mbit ;)
Avatar billede kapsel Nybegynder
19. december 2001 - 14:38 #11
cybermike, det betyder vel ikke så meget hvis du har en 32 ports switch, hvor 4 af portene bliver brugt til en filserver, og så resten af portene bliver brugt til de resterende klienter - og hvis man endelig skulle forbinde flere switches, ville jeg nok overveje fiber..

Men istedet for 4 netkort og 4 kabler ville jeg nok overveje fiber, priserne er ikke vilde, desuden kan man få 1gbit via kobberkabler med udstyr som understøtter det.