Avatar billede brasso Forsker
10. maj 2021 - 09:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Måle program /app til sporing af netværksfejl?

Hej
Jeg oplever det som om der er 'huller' i mit Internet signal, og efterlyser derfor en eller anden app der kan overvåge og identificere 'huller' i signaler.
Jeg har en Stofa fiber forbindelse på 200/200 Mbit. Jeg har en tp-link AX1500 Wi-Fi 6 Router. På Wi-fi nettet er der normalt en JBL højtaler, 2 stk. smartphones, 1 stk. tablet, 1 stk. computer, og så et  MI Tv stick.
Mit TV er fra før der var nogety der hed Smart TV, så der er ikke indbygget internet/smart TV funktioner. Derfor har vi en MI TV-Stck, som vi bruger til at streame diverse tjenester HBO, Disney+, Youtube, DR-TV ,osv.
Når vi så streamer en film, sker det meget ofte at billede og lyd 'fryser' i et par sekunder, og så fortsætter streamingen, Dette kan så ske flere gange lige efter hinanden, op til mange gange, og til andre tider kan vi se en hel film uden det sker..
For lige som at kunne spore mig ind på om det er vores router, streaming tjenesten, eller Stofas signal der er problemer med, efterlyser jeg en app der kan monitorere, hvad der sker på nettet, for i hvert fald i første omgang at konstatere om det er signalet der er problemet.  Jeg har installeret Wi-Fi analyser på min telefon, men den viser kun styrken og kanalen for de enkelte signaler.
Findes der noget der kan tjekke om der er 'huller' i signalet?
Jeg modtager også gerne forslag til, hvordan jeg ellers griber fejlfindingen an?
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2021 - 13:12 #1
Det er jo ikke "bare" at have et program som tjekker for huller:
Når du tjekker for belastning/fald af netværk skal du kigge på din router - og her kan du ikke bare installere men kun brug det de har indbygget i den - og det plejer ikke at være noget at kunne bruges (jeg kender dog ikke TP-link)
men med dine udfordringer ville jeg gætte mest på MI-TV-stikken som enten ikke kan følge med med streamingen (kan de blive for varmt?) eller at signalet derhen bliver forstyrret.
Nu ved jeg ikke hvor langt væk din router er til stikken, men wifi-signalet er forholdsvis skrøbeligt - det kan ligeså godt være at nogen router i nærheden sender på de samme (eller lignende) frequvenzer og derved overdøver signalet (og her kan det andet signal være stærkere/svagere når vejret skifter, dørene åbner/lukker,...)
Jeg ville prøve at få min router tætter på tv-stikket for at se om ikke det bliver bedre
Avatar billede brasso Forsker
15. maj 2021 - 23:01 #2
#1. Jeg tror du har ramt plet, med at problemet skyldes t MiTV-sticket bliver for varmt. Jeg tjekkede efter en times streaming, hvor billedet begyndte at fryse, jeg tog så en kold fugtig klud pakket ind i en plasticpose, og svøbte den omkring sticket, og efter meget kort tid fungerede det perfekt igen.
Jeg har oprettet en support sag på Mi.com. Så må vi se hvad de svarer. Alternativt går den tilbage til sælger.
Avatar billede brasso Forsker
15. maj 2021 - 23:04 #3
Til info, er der små 5 meter mellem router og Stick, og jheg har målt hastighed og signalstyrke bag TV'et, hvo sticket er placeret og der er både god forbindelse og hastighed. Miy 2,4 Hz signal liggr på kanal 11, hvor der ikke ligger noget andet, kun kan jeg se et par af naboernes net, men de ligger på kanal 7, og er meget svage i signalstyrke.
Avatar billede brasso Forsker
16. maj 2021 - 19:11 #4
Historien endte lykkeligt, i hvert fald indtil andet er bevist.
Mi Support henviste til at jeg skulle kontakte deres servicecenter i landet jeg bor i.
Mi har ingen servicecenter i Danmark.
Jeg tog så afsted til Bilka Sønderborg, (Sticken var købt online hos dem) og fik fat i en medarbejder i deres servicecenter(vareudlevering).
Han tilbød straks, at jeg kunne få refunderet købs beløbet, da de ikke havde en ny Stick i butikken. Jeg spurgte så om de havde en Mi Box i stedet for, da jeg så gerne ville betale differencen på prisen henholdsvis Stick og Box, og det kunne jeg godt.
Den unge mand tilbød straks, at han da lige kunne smutte ind i butikken og hente en box, så ikke skulle hele vejen tilbage til hovedindgangen og ind i butikken for at købe boxen. Han var hurtigt tilbage og jeg betalte differencen i pris.

Absolut super service. Så nu må vi så se om boxen også har problemer med overophedning??
Avatar billede brasso Forsker
16. maj 2021 - 19:12 #5
Tak til Thomas S. for at skubbe mig i retning af løsningen.
Avatar billede brasso Forsker
15. juni 2021 - 18:49 #6
Sidste nyt. Mi boksen virker super godt. Den hoppede selv på vores g5 wifi, fik koden, og det kører bare super nu. Ikke noget frysen af billedet, god respons i menuerne, og ingen problem med at køre Disney+, HBO eller Netflix. 👍😉🇩🇰🍾