Avatar billede teis Seniormester
07. maj 2021 - 22:57 Der er 7 kommentarer

sum.hvis?

Hej

Jeg har et data ark i 4 kolonner
A: Start tid
B: Slut tid
C: navn
D: timeløn

Så vil jeg gerne have en formel som fx kan regne ud, hvor meget løn Peter skal have, og Peter kan sagtens optræde flere gange. Så en formel der ved hver række, hvor der står "Peter" i kolonne C regner summere (B-A)*D. Er det muligt?
Avatar billede ebea Ekspert
08. maj 2021 - 08:30 #1
Det nemmeste ville nok være, at lave en kolonne mere, hvor du beregner timerne, og løn summen (f.eks. kolonne E). Det kan du gøre med denne formel, ud fra din opstilling, som du kopierer ned.
=REST(B2-A2;1)*24*D2

Og så indsætte denne formel til at lave den samlede sum, ud fra navnet i E1.
=SUM.HVIS(C2:C10;$E$1;E2:E10)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
10. maj 2021 - 07:35 #2
Jeg tænker jeg lige så godt kan bringe det på banen med det samme :-)

Er lønnen altid den samme eller får du også behov for at beregne overtidstillæg eksempelvis?
Avatar billede ebea Ekspert
10. maj 2021 - 09:15 #3
#2 - Er det ikke fuldstændigt irrelevant, så længe stilleren af spørgsmålet, end ikke har svaret på det første indlæg!
Avatar billede Mads32 Ekspert
11. maj 2021 - 18:37 #4
Hej Teis

Med titel som seniormester, burde du vide hvor irriterende det er at vente på en reaktion på et indlæg. Hvis du ikke kan finde tid til at svare, burde du ikke stille spørgsmålet.

At svare er go pli

m v h mads32
Avatar billede teis Seniormester
13. maj 2021 - 08:38 #5
Hej

Har tænkt det var nemmest med at lave ekstra kolonne som Ebea beskriver, Men ville gerne udenom så mange kolonner som muligt.

Lønnen variere, så er ikke nødvendigvis altid den samme for samme person.

Teis
Avatar billede ebea Ekspert
13. maj 2021 - 09:15 #6
#5 - Dit svar her,  efterlader lige så stor interesse for dit eget spørgsmål, som der har været for at besvare det svar som er kommet på dit spørgsmål.
Du tager end ikke stilling til det som er foreslået.
Hvorfor overhovedet stille et spørgsmål, hvis ikke du gider svare på det som du stiller?
Forventer du seriøst, at folk vil bruge tid på den form for interesse for egne spørgsmål?
Avatar billede teis Seniormester
13. maj 2021 - 10:00 #7
Hej ebea

Forstår ikke det du skrive med at jeg ikke svare på det jeg selv stiller?

For din mulighed kolonne E er en mulighed. Men gerne holde arket for dem der skal udfylde det så simpel som muligt. For dette er kun en lille del af hele arket, hvis jeg skal have en ekstra kolonne der, så skal jeg have det flere steder og i alt bliver det så 5-6 ekstra kolonner. Så ville bare høre om der findes en formel så jeg kunne komme uden om at lave en ekstra kolonne.