Avatar billede selmarl Novice
07. april 2021 - 19:52 Der er 1 løsning

Reducér et udtryk?

Hej, er der nogle der har lyst til at forklare mig, hvordan jeg skal regne det her udtryk, og hvordan det kan give -b^2?

a^2+2a·b-(a+b)^2
Avatar billede INK Ekspert
07. april 2021 - 22:03 #1
Du skal blot udregne (a+b) i 2. potens. Det er lig a^2 + b^2 + 2*a*b. Da der er minus foran parentesen får du a^2 + 2*a*b - a^2 -b^2 - 2*a*b = -b^2

Hvis du har et kvadrat med sidelængden a+b, vil du se at arealet netop er a^2 + b^2 + 2*a*b, derfor er (a+b)^2 som anført.