Avatar billede AGoodCocktail Juniormester
24. marts 2021 - 12:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tre dato-kombinationer skal give tre forskellige resultater

Hej

Jeg skal bruge en formel, der kan give tre forskellige resultater.

Resultat 1:
Hvis startdato i A er FØR dags dato og slutdato i B er FØR dags dato, skal der stå "Gammel"

Resultat 2:
Hvis startdato i A er FØR dags dato og slutdato i B er EFTER dags dato, skal der stå "Aktuel"

Resultat 3:
Hvis startdato i A er EFTER dags dato og slutdato i B er tom, skal der stå "Fremtidig"

Kolonne A    Kolonne B    Resultat
01.01.2020    31.12.2020    Gammel
01.01.2021    31.12.2021    Aktuel
01.01.2022                              Fremtidig

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede kim1a Ekspert
24. marts 2021 - 13:02 #1
Hvor vil du have dags dato, jeg har brugt formlen today(), men du kunne jo også have den i f.eks. D1 så den kan ændres manuelt for at se historik:
Den er utestet.
Hvis du bruger dansk version så idag() og hvis i stedet for today() og if
If(A2=<today();if(B2=<today;"Gammel";"Aktuel");"Fremtidig")
Avatar billede claes57 Ekspert
24. marts 2021 - 13:09 #2
den korte er nok
=HVIS(A1>IDAG();"Fremtidig";HVIS(B1<IDAG();"Gammel";"Aktuel"))
men der er ikke validering på datofejl (hvis a er senere end b)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. marts 2021 - 13:13 #3
du får lige
=HVIS(A1="";"";HVIS(A1>IDAG();"Fremtidig";HVIS(B1<IDAG();"Gammel";"Aktuel")))
så den ikke skriver noget hvis a er tom
Avatar billede AGoodCocktail Juniormester
24. marts 2021 - 13:23 #4
Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede AGoodCocktail Juniormester
25. marts 2021 - 16:33 #5
Hej igen

Jeg kan se, at jeg er nødt til at få en funktion mere på, som jeg håber i kan hjælpe med.

Part            Starting Date    Ending Date    Resultat
12345    24.02.2020    31.03.2021    Gammel
12345    08.09.2020    31.03.2021    Gammel
12345    07.01.2021    31.03.2021    Aktuel
12345    01.04.2021                          Fremtidig

Hvis der er mere end en linje med samme varenr, der har Ending date efter dags dato, så er det den med den nyeste Starting Date, som er den aktuelle, mens alle de andre er gamle.

Hvis det er nødt til at blive gjort udregnet i mere end en kolonne er det også okay.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2021 - 16:54 #6
det er noget med at sortere på varenummer, og sammenligne med linjen ovenfor, er det samme varenummer og ikke 'Gammel' så tag slutdato og status fra linjen ovenover.
Det er en makro, du skal have fat i.
Opret et nyt spørgsmål for at få nye folk ind, og klik klik på dit indlæg #5 her, så får du et link til denne tråd og direkte til opfølgningen, så andre kan se hvad/hvor