10. marts 2021 - 18:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til optælling af vagter per kvartal

Efter en formiddag, hvor håret i toppen er blevet langsomt tyndere må jeg erkende at jeg har stirret mig blind, og har behov for hjælp.

Jeg har et datasæt over alle tilkald vores læger har i forbindelse med en vagtordning.

Data er struktureret nogenlunde således

Kolonne C    Kolonne H
LægeID        Datofortilkald
ABC123        DD-MM-ÅÅÅÅ

Lægerne har oftest flere tilkald på en vagt.

Jeg har forsøgt med formlen =TÆL.HVISER($H$2:$H$4500;">=01-01-2021";$C$2:$C$4500;C2)

Denne formel giver mig antallet af tilkald per læge hidtil i 2021. Men hvis jeg nu vil have antallet af vagter, så vil jeg jo gerne nøjes med antallet af unikke datoer i datasættet, som opfylder kriterierne.

Hvordan i Sørensen gør jeg det?

Herefter burde det vel være ret lige til at indfange de enkelte kvartaler?

Med venlig hilsen
En udfordret Excel amaot
Avatar billede kim1a Ekspert
10. marts 2021 - 18:50 #1
Kunne det være en ide at lave en pivot i stedet?

PÅ den måde kan du have læge som kolonne, dato som række og så sum af kald og (forudsat læge er et ciffer) gennemsnit af læge som værdier.
På den måde har du både et 1 tal i en given periode for at lægen var på vagt og en antal kald på den pågældende vagt.

Hvis dine datoer opgører sig rigtigt vil du have mulighed for både at sætte dem i kvartaler og måneder etc.
Avatar billede ebea Ekspert
10. marts 2021 - 19:23 #2
Prøv med denne formel:
=SUMPRODUKT(--(HELTAL($H$2:$H$4500)=$J$3)*(($C$2:$C$4500)=$K$3))

J3 er den givne dato du vil finde
K3 er navnet du vil finde udkald for, pr. dato
10. marts 2021 - 22:51 #3
Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke havde tænkt på en pivot :)

Nogle gange skal der bare klarere hoveder til - tak for hjælpen Kim1A.