Avatar billede sigyn Seniormester
18. februar 2021 - 12:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Data fra en celle til andre celler på eksakte datoer

Jeg har en celle i et ark, vi kan kalle den SumGrøn, den summerer alle grønne op fra en bestemt kolonne
Jeg har så et andet ark, hvor jeg har brug for værdien af SumGrøn hver den første f.eks
Så hvis SumGrøn d. 1/1 =15,  d 1/2 =19 og d 1/3 =45
Skal jeg bruge to kollonner
en med dato 1/1 etc
og en med SumGrøn med den værdi den havde d. 1/1 osv. Der er ikke nogle datoer i rækkerne i arket med SumGrøn, jeg kan bruge som kriterium. Og da SumGrøn jo løbende ændre sig, skal mit nye ark "kunne huske" altså gemme værdien fra den aktuelle dato.
Hvordan fikser jeg det?
Avatar billede jens48 Ekspert
18. februar 2021 - 13:40 #1
Hvis Dato og sum står i A2 og B2 vil denne makro kunne klare det. Den lægger data over i "Ark2" hvis datoen er d. 1 og hvis data ikke allerede er lagt over. Den aktiveres, når projektmappen åbnes.

Private Sub Workbook_Open()
Dim LastRow As Long
LastRow = Worksheets("Ark2").Cells(65356, 1).End(xlUp).Row
If Day(Now()) = 1 And Worksheets("Ark2").Cells(LastRow, 1) <> Date Then
Worksheets("SUMGrøn").Range("A2:B2").Copy Destination:=Worksheets("Ark2").Cells(LastRow + 1, 1)
End If
End Sub
Avatar billede sigyn Seniormester
23. februar 2021 - 12:23 #2
Så fik jeg tid til at teste dette, og jeg kan ikke lige umiddelbart få det til at virke
SumGrøn er en fast celle i ark 1 (Navngivet SumGrøn)
Datoerne ligger forudefineret i kolonne D (startende i D4) på ark 2, og på en given dato, eller første gang mappen åbnes efter at en dato i kolonne D er passeret, skal den hente SumGrøn over i Kollonne E (startende i E4)
Og jeg har selvfølgelig erstattet A2:B2 med D4:E4
Avatar billede jens48 Ekspert
23. februar 2021 - 13:38 #3
Makroen kører kun d. 1. i måneden, men du kan naturligvis "snyde" den ved at ændre linje 4 til f.eks.

If Day(Now()) = 23 And Worksheets("Ark2").Cells(LastRow, 1) <> Date Then

Så vil den køre i dag
Avatar billede sigyn Seniormester
25. februar 2021 - 11:16 #4
Det kan jeg heller ikke få til at virke (har ændret 23 til 25), men jeg vil få brug for det, både hvor det er d. 1. i måneden, men det kunne også være hver bestemt ugedag, tirsdage f.eks, og så ligger alle datoerne klar i kolone D

Kan man evt "logge" hvilken dato cellerne der tælles sammen til SumGrøn får værdien grøn i en ny kolonne?
Avatar billede jens48 Ekspert
25. februar 2021 - 11:46 #5
Først et par hints til hvor det måske går galt:
1. Ligger makroen i This Workbook (på dansk hedder det vist Denne Projektmappe)?
2. Hedder dit andet ark "Ark2"? Ellers ret navnet i makroen (3 steder)

Du kan rette makroen, så den starter på en ønsket dag (tastet ind i celle D2 på SUMGrøn) ved at ændre linje 4 til

If Date= worksteets("SumGrøn").Range("D2") And Worksheets("Ark2").Cells(LastRow, 1) <> Date Then
Avatar billede sigyn Seniormester
25. februar 2021 - 12:25 #6
1. Ja makroen ligge i den aktuelle mappe
2. Jeg havde rettet navnet, men fandt dog lige en stavefejl, det hjalp ikke at rette den

"SumGrøn" er ikke et ark, men en navngiven Celle i Ark1, måske er det her det går galt
Og det er nok smart at have en celle med aktuel dato i Arkt også
Avatar billede jens48 Ekspert
25. februar 2021 - 13:21 #7
Jeg havde ikke forstået at "SumGrøn" var et navngivet område, men troede det var arket. Hvilke celler på Ark1 har du navngivet?
Avatar billede sigyn Seniormester
25. februar 2021 - 13:35 #8
Kun en enest, og det er SumGrøn (G6)
Avatar billede jens48 Ekspert
25. februar 2021 - 16:59 #9
Prøv med denne:

Private Sub Workbook_Open()
Dim LastRow As Long
LastRow = Worksheets("Ark2").Cells(65356, 1).End(xlUp).Row
If Date = Worksheets("Ark1").Range("D2") And Worksheets("Ark2").Cells(LastRow, 1) <> Date Then
Worksheets("Ark1").Range("SumGrøn").Copy Destination:=Worksheets("Ark2").Cells(LastRow + 1, 2)
Worksheets("Ark2").Cells(LastRow + 1, 1) = Date
End If
End Sub
Avatar billede sigyn Seniormester
26. februar 2021 - 10:48 #10
Så lykkedes det. Tak for hjælpen :-)