Avatar billede tuxen Nybegynder
29. august 2001 - 14:01 Der er 1 kommentar

Model for Internetudvikling (RAD)

Hej.
Forestil jer at i skulle lave en model for hvordan i udvikler alle former for integrerede web baserede løsninger.

Der vil være et antal lag der bindes sammen af en flok protokoller.
Der er forskellige parametre der skal tages højde for uanset hvad:

1) Hastighed
2) Portabilitet
3) Nem vedligeholdelse
4) Hurtig udviklingstid
5) Kombatibilitet

Forestil jer et GUI der skal portes fra en NT maskine til et Unixmiljø.
Hvis man så har en flok asp sider med en masse business logic så har man problemet.
Hvis man istedet bruger en komponent model, hvor komponenter leverer Xml så skal man parse Xml´en, og er stadig ikke helt nået ud over parametren portabilitet.
Det vil altid være en afvejning, hvor man lægger hvad i hvilket lag.

Det jeg lægger op til er en debat om emnet, hvilke protokoller skal man foretrække ?

Skal man tage højde bare for de mest gængse teknologier ?

Eller skal man gå videre og lave et generisk lag der er uafhængigt af teknologien den kommunikerer med ?

Hvis man forestiller sig:
Frontend <=> Generisk komponent lag <=> Backend (Databaser, økonomisystemer, mainframe)
Så har man et eksempel på hvilke lag der kunne være.
Man kan sagtens forestille sig flere, men man kan også ende op med 7 transparenslag, hvilket resulterer i at man overskrider andre hensigtsmæssige parametre.

Hvis du har nogle ideer eller tanker om det her emne så tøv ikke med din kommentar !

M.v.h Thue Tuxen
Avatar billede psychodad Nybegynder
11. november 2001 - 20:03 #1
spændende område, men det klinger lidt af java gør det ikke ? :o)