Avatar billede david_dollas Nybegynder
29. august 2001 - 13:09 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Papir retning...

Hvor fortæller jeg CSS\'et at, hvis denne side bliver udskrevet, skal papir retningen være liggende\'???
Avatar billede keysersoze Guru
29. august 2001 - 13:15 #1
du kan på ingen måde bestemme indstillinger hos brugerne på den måde... hvis vedkommendes printer er stillet op til noget som standard kan du ikke gå ind og ændre dette
Avatar billede david_dollas Nybegynder
29. august 2001 - 13:18 #2
Er du sikker... Jeg kan jo bestemme hvordan hans IE vindue skal se ud... Man kan faktisk sende F11 tasten til IE...
Avatar billede phrozia Juniormester
29. august 2001 - 13:19 #3
Lav evt en pop up box, når man trykker print, som gør brugeren opmærksom på at man nok burde \"bla bla\"
Avatar billede phrozia Juniormester
29. august 2001 - 13:21 #4
kode som skal ligge i filen, som skal udskrives.

<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\">
      function printPage()
      {
      window.focus()
      window.print();
      }
      </SCRIPT>

kode som skal ligge i en anden frame

<a HREF=\"#\" onclick=\"parent.bodyframe.printPage();return false\" ALT=\"Udskriv!\" TARGET=\"bodyframe\">

Avatar billede phrozia Juniormester
29. august 2001 - 13:22 #5
mangler lige

Print</a>

i slutningen
Avatar billede david_dollas Nybegynder
29. august 2001 - 13:23 #6
Iden var jo netop at den skulle vælge det papir retningen selv, og ikke at brugeren skulle vælge det...
Avatar billede roenving Novice
29. august 2001 - 13:23 #7
Jeg synes også, at du skal gøre det med en prompt-box !!

Selv ville jeg godt nok blive lidt negativ, hvis du lige ændrede mine printerindstillinger, og jeg så lige efter skulle have gang i et printjob af de større.
jes
Avatar billede cluas Nybegynder
29. august 2001 - 13:27 #8
Enig, man kan selv indstille sin printer... Det bli\'r du bare upopulær på !
Avatar billede keysersoze Guru
29. august 2001 - 13:31 #9
man kan ikke ændre brugerens indstillinger - men man kan vha brugerens indstillinger åbne et nyt vindue med ens EGNE indstillinger...

men printeren er hardware som brugeren selv har sat op - og jeg tvivler meget stærkt på at det kan ændres... har heller aldrig set det...

phrozia >> hvad har det javascript med css at gøre?
Avatar billede david_dollas Nybegynder
29. august 2001 - 13:37 #10
Hvad med om man så bare roterede det hele 45 grrader, så ville det jo passe ved udskrivning...
Avatar billede roenving Novice
29. august 2001 - 13:50 #11
Ja, men fortsætte i den forkerte retning !

Og så mener du formentlig 90 grader !-)
Avatar billede david_dollas Nybegynder
29. august 2001 - 13:53 #12
Hvorfor ville den fortsætte i den forkerte retning... alt det der er på den side er jo roteret 90 (nemlig) grader...
Avatar billede roenving Novice
29. august 2001 - 14:05 #13
Ja, men hvis det nu fyldte mere end en side, ville det bare forsvinde ud over kanten på papiret -- der ville ikke blive skrevet en ny side med det, som var forbi højre kant !·]
Avatar billede david_dollas Nybegynder
29. august 2001 - 14:06 #14
HVA? Den forstod jeg ikke lige
Avatar billede phrozia Juniormester
29. august 2001 - 15:18 #15
key> Ikke noget, men når nu løsningen ikke kunne findes i CSS, og jeg havde scriptet liggede, kunne jeg jo lige så god komme med en alternativ løsning.
Avatar billede phrozia Juniormester
29. august 2001 - 15:19 #16
Eller ren html, for den sags skyld..
Avatar billede coderdk Praktikant
30. august 2001 - 01:33 #17
Det kan ikke lade sig gøre med de browsere vi har i dag...

CSS level 2 har faktisk support for det. Se evt. @media og @page reglerne, her kan man sætte size: landscape - der er bare ingen browsere der understøtter det svjv... (Har dog ikke testet IE6 og Opera...)
Avatar billede coderdk Praktikant
30. august 2001 - 01:37 #18
Phrozia\'s svar med at sætte en alert() ind før der bliver printet er nok den bedste - og i IE kan man endda lave det ret pænt (har ikke testet det med netscape/mozilla/opera/etc), men der kan du sætte dette ind:

<script for=window event=onbeforeprint>
  alert(\'Husk at sætte formatet til liggende/landscape!\');
</script>

=) Lars
Avatar billede david_dollas Nybegynder
30. august 2001 - 09:13 #19
Coderdk -> Meget fedt det du har der, men det virker bare ikke i Netscape/etc... Men smart er det...

Hvem skal have point syntes i? Jeg syntes entenlig at i alle skal dele dem, for man kan jo ikke...
Avatar billede olebole Juniormester
30. august 2001 - 20:10 #20
david_dollas >> Du kan vel kun sende F11 til IE ved et tastetryk...ikke ved et musseklik, vel?
/mvh
Avatar billede david_dollas Nybegynder
31. august 2001 - 11:10 #21
Hvad for noget?
Avatar billede olebole Juniormester
31. august 2001 - 11:11 #22
Det var din kommentar om F11: 29/08 2001 13:18:57  jeg tænkte på  :)
/mvh
Avatar billede david_dollas Nybegynder
31. august 2001 - 11:13 #23
nååh,okay... Men  har du en løsning til spørgsmålet?
Avatar billede olebole Juniormester
31. august 2001 - 11:34 #24
Nej, jeg havde kun et side-spm. til dig  :)
Avatar billede david_dollas Nybegynder
31. august 2001 - 11:40 #25
Ok, man kan da godt sende et key via musen...
Avatar billede olebole Juniormester
31. august 2001 - 12:07 #26
Vil du svare på et spm. om det, hvis jeg opretter et?
Avatar billede david_dollas Nybegynder
31. august 2001 - 12:10 #27
Det behøver du da ikke... Hvis du sender din email adresse til david_dollas@wanadoo.dk, så sender jeg dig et html file når jeg kommer hjem. Jeg er på arbejde nu...